in GNOME
1) simple screen recorder als je met stretch werkt (X11) Alternatief is vokoscreen.
2) Green recorder als je met testing werkt (wayland)
3) anders de toetsencombinatie CTRL + Shift + ALT+ r  om de ingebouwde recorder van GNOME te gebruiken (sluiten doe je met dezelfde toetsencombinatie, video staat in map Video's van je thuismap)

Verdere inspiratie op https://itsfoss.com/best-linux-screen-recorders/

Groeten,

Koen Wybo