On Wed, May 04, 2005 at 09:08:19AM +0200, Marcin Landowski wrote:
> Na razie poczekam. Po restarcie systemu ten komunikat przestał mi walić
> po wszystkich konsolach.

Bo po restarcie zapewne jednak by default ustawia Ci -d0. Z moich
doświadczeń wynika, że lepiej jednak w kernelu _wyłączyć_ DMA by default
i ten multi-mode, tak aby mieć pełną kontrolę z ręki przy pomocy hdparm.
Choć oczywiście doświadczenia innych mogą się różnić.

> Jajko mam 2.4.27 i chwilowo nie chcę przejść na 2.6.X z pewnych powodów.

Może być, aczkolwiek przynajmniej eksperymentalnie (po wyeliminowaniu
innych przyczyn, o czym poniżej) warto sprawdzić to na 2.6.

> Dmesg pokazuje mi cos takiego:
> hda: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }

Ten nie jest taki zły, pojedyncze komunikaty tego typu AFAIK nie są
szkodliwe. Gorsza sprawa natomiast z BadCRC.

> hda: ST380011A, ATA DISK drive
> hdb: LG CD-ROM CRD-8521B, ATAPI CD/DVD-ROM drive
> hdd: LITE-ON LTR-52246S, ATAPI CD/DVD-ROM drive

Bardzo zalecałbym pozostawienie dysku jako master samodzielnie na
pierwszym kontrolerze i przeniesienie CDROM-a na drugi kabel razem z
nagrywarką. Jeśli kopiujesz dużo płyt w systemie "na gorąco" z CD na CD,
to taka zmiana będzie problematyczna, ale tak naprawdę takie kopiowanie
jest ryzykowne; bezpieczniej jednak zrobić image na HDD i z niego
nagrywać.

Ponadto, HDD pozostaje jako master i jako taki powinien być na _końcu_
kabla IDE, środkowa wtyczka pozostanie nieużywana.

Oczywiście sprawdź czy jest to odpowiedni kabel -- 80-żyłowy. Do CD może
być klasyczny 40.

hdparmem powinieneś sprawdzić (hdparm /dev/hdX) i zoptymalizować wszystkie
urządzenia IDE, a więc CD też. Sprawdź czy jest na nich włączony tryb DMA
i 32 bit (-d1 -c1). Multiple sector (-m XX) dotyczy tylko dysków twardych.
Do CD przydaje się jeszcze opcja (-E XX) do spowalniania prędkości
obrotowej -- nowe napędy zupełnie bez sensu próbują się kręcić bardzo
szybko, co generuje mnóstwo hałasu, a efekt jest mizerny. Przydaje się
zwłaszcza do odtwarzania muzyki, ale do danych również.

Wanted