On Tue, Jan 21, 2003 at 01:10:34PM +0100, Tomasz T. Ciaszczyk wrote:
> Michał Łodziński napisał w dniu wto, sty 21, 2003 at 12:32:31 CET co
> następuje:
> : > Co zamiast tripware na woodego? Jakie program polecacie?
> :
> : ja uzywam aide
> : w porownanu do tripware jest prostszy w konfiguracji
> aide+logcheck+diffmon bardzo dobrana para ;>

no ta 'para' w szczególności. tyle, że nieco osobliwa bo aż trzyelementowa ;p

> do tego jszcze mozna sie pobawic narzedziami Psionic'a (*Sentry).
> Dotego grsec z logowaniem set*id, jajko z patchami dodatkowymi i
> maszynka nawet bezpieczna sie zrobi ;>>

chciałbym zauważyć na kanwie powyższego 2 rzeczy:

1) nie sądze żeby takie podejście (tzn zainstalowanie dzisiątek narzędzi
   robiących różne rzeczy) mogło zapewnić bezpieczeństwo. jest ono (podejście)
   naiwne, żeby nie powiedzieć głupie. sekjuriti to przede wszystkim
   samodzielne myślenie i dłubanie, a dopiero w następnej kolejności
   korzystanie z gotowych narzędzi. podkreślam kolejność - instalujemy
   soft i nakładamy łatki po to żeby rozwiązać jakiś problem, a nie
   dlatego, że w jakimś jednym czy drugim ogólnikowym sekurity howto
   ktoś mądry napisał, że np tripwire jest wskazany, bo cośtam.

   sama instalacja narzędzi i częste upgrade'y nie zapewniają jeszcze
   bezpieczeństwa, choć mogą być dobrym punktem wyjścia. podkreślam -
   _mogą_.

   a na marginesie, to co się tyczy narzędzi do sprawdzania integralności
   plików (np. tripwire) - parę tylko razy mi się w życiu zdarzyło spotkać
   systemy na których zastosowanie takowych narzędzi było wskazane, sensowne
   i na miejscu. takie aplikacje mają uzasadnienie w systemach, które zwykło
   się kiedyś określać mianem 'produkcyjnych', choć to określenie jest dzisiaj,
   w czasach instalowania softu z CVSa, troszke inaczej rozumiane. sprawdzanie
   zmian w plikach ma duzy sens w przypadku, kiedy mamy szczegolowy koncept
   systemu, który jest równie szczegółowo i ostatecznie zrealizowany. wówczas
   'zamrażamy' system, generujemy bazę np w tripwire i pozostaje nam czekac
   na odchylki od stanu 'surowego', które powinny zdarzać się w takim wypadku
   z rzadka i być poważnym ostrzeżeniem. natomiast większość systemów jest tak
   rozgrzebana i, ze tak sie wyraze, 'still under development', ze zmiany
   w systemie plikow są zbyt częste żeby się nimi nadmiernie przejmować i stąd
   tripwire daje, za przeproszeniem, guano a nie bezpieczenstwo.

i drugie spostrzeżenie

2) coraz więcej zdarza się offtopikowych odpowiedzi na posty - gość zadał
   precyzyjne pytanie o zamienniki tripwire i w odpowiedzi (przynajmniej
   częściowo) otrzymał listę różnych rzeczy mniej lub bardziej z tematem
   związanych. imho odpowiedz na to pytanie powinna wygladac tak:

       bsign, integrit, samhain, aide, fcheck

   plus ew. parę słów komentarza do każdego z programów. pisanie o grsec'u
   który umie logować set*id i o portsentry np. jest nie na temat.

   a zupelnie niezrozumiala jest juz wypowiedz z 'dzialem nuklearnym'
   i 'muchą'. a skąd miły wiesz do czego to ma służyć, że tak piszesz??

pozdrawiam
k.

ps1. no to odreagowalem juz frustracje z pierwszej polowy tygodnia ;)

ps2. jesli ktos sie czuje urazony, dotkniety, albo uwaza, ze sie zwyczajnie
      czepiam, to niech zignoruje rownie zwyczajnie.