On Wed, 2009-07-08 at 14:02 +0200, Maciej Kóska wrote:
> [...]
> dalej. Nie chcę tej domeny oddelegowywać na ich dnsy (ns1.az.pl i ns2.az.pl)
> i potem dodawać odpowiednie rekordy A NS i CNAME tylko chcę to już robić na
> moim własnym skonfigurowanym dnsie ….sęk w tym że domena.pl jest moją
> pierwszą domeną i nie mam nic poza moim publicznym IP. Z tego co wiem to
> właśnie rekord A jest pierwszym przypisaniem domeny do danego IP ale żeby móc
> dodawać rekord A muszę moją domenę domena.pl oddelegować na dnsy Az.pl – czy
> dobrze rozumiem, chyba że jest coś do mapuje ip do danej nazwy o czym nie

Po pierwsze, dobrą praktyką jest mieć co najmniej dwa serwery DNS.
Najlepiej w różnych sieciach. Wielu (wszyscy?) registrarów w ogóle
odmówi rejestracji domeny, jeśli nie będziesz mieć dwu serwerów. To tak
na marginesie.

> Czy w takim razie zawsze dla pierwszej (domeny jeśli chciałbym się zabawić w
> mini providera) i obsługiwać na moich dns-ach jakieś domeny, jest jakiś
> nadrzędny provider na którego dnsach jest utrzymywana moja pierwsza domena ??
> Jeśli tak to czy dla setek małych hosting providerów zawsze jest ktoś
> nadrzędny typu Home.pl Lub Az.pl kto im...powiedzmy daje start z ich pierwszą
> domeną??

http://en.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System#Address_resolution_mechanism
i dalsze punkty.

> Czy dobrze rozumiem że w takim wypadku działanie mojego nameservera jest
> zależne od poprawnego działania nameserverów mojego providera (czy może
> registrara) ??

Tak.

> I drugie pytanie rozumiem że np. przy zmianie dnsów dla danej domeny jest
> jakiś czas propagacji zmian po innych dns-ach w świecie.

Od tego są ustawienia TTL w strefie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System#Security_issues

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb I  WILL NOT BURY THE NEW KID(Bart Simpson on
`b  k...@epsilon.eu.org   d' chalkboard in episode 9F03)