Hej!

Partitionstabellen på min andra hårddisk verkar ha blivit skadad. När
jag kör "cfdisk /dev/hdb" vägrar den starta med följande
felmeddelande:

 FATAL ERROR: Bad primary partition 2: Partition begins after end-of-disk
                       Press any key to exit cfdisk

Det går däremot att köra det kommandoradsbaserade
"fdisk /dev/hdb". Kommandot "p" (print partition table) visar då:

 Command (m for help): p

 Disk /dev/hdb: 120.0 GB, 120060444672 bytes
 255 heads, 63 sectors/track, 14596 cylinders
 Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

    Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
 /dev/hdb1   *           1          31      248976   82  Linux swap / Solaris
 /dev/hdb2              32       14596   116993362+  83  Linux
 /dev/hdb3           14597       14596  2147481758    e  W95 FAT16 (LBA)
 Partition 3 does not end on cylinder boundary.

Jag vet inte var den tredje partitionen kommer ifrån, det ska bara
finnas två. Dock har det funnits en FAT-partition för länge sedan på
samma plats som hdb2 ligger på nu. Disken är partionerad med cfdisk
som nu alltså inte vill känna av sitt eget verk.

De två första partitionerna ser ut att stämma, och de använder jag
dagligen (hdb1 är min swap-partition och hdb2 är allmänt
lagringsutrymme) utan några problem.

Finns det något *säkert* sätt att reparera partitionstabellen utan att
riskera att data på hdb2 förloras? Om inte, är det säkert att
fortsätta använda disken trots att partitionstabellen är felaktig? Det
verkar ju lockande att helt enkelt ta bort partitionen hdb3 eftersom
det är den som är felaktig och den inte ens ska finnas. Vad säger ni?

/Pelle