> Fast det ser ut om om både irq och dma är rätt och allt är frid och fröjd.
> Dock funkar vissa wavfiler men inte andra, och vissa program men inte
> andra.

Det verkar vara osannolikt att soundblasterkortet vägrar spela vissa
ljud... Min erfarenhet är att har man sparkat igång ett ljudkort så
att det låter EN gång så funkar det sen... Möjligen så orkar inte kortet
med en viss samplingsfrekvens. Borde gå att testa med tex sox?

Ljud kodade i Wav-filer kan vara ihopbakade av en hel massa
olika format och din spelare kanske inte stöder alla?
(Kanske bara gamla RIFF och inte GSM och allt vad det nu kan vara...
Det var en helt horribel lista senast jag orkade titta på min
windows 98 maskin...)

Vissa program är beroende av ljuddemoner för själva spelandet - xmms
använder esound (esd) tex. Det kanske är bra om det är installerat i så
fall. Jag har inte någon närmare koll på hur textbaserade spelare fungerar
men jag har för mig att mpg123 och sox skriver direkt till devicen.

Kan det vara något sådant?

Kolla förresten i /dev/sndstat för lite mer info... Vad jag förstår är
"Audio Device" själva dac:en och resten är midispelare mm...

Hepp!

-kalle

Till