Ok, detta är läget:

Lokalt hemmanätverk med blandad miljö av Debian- och Windowsmaskiner. En
Debianmaskin som gateway till Telia ADSL. Använder DynDNS.org som DNS
för min dynamiska subdomän mbn.homeip.net.

Nu tänkte jag alltså få till en flexibel maillösning. Jag har tänkt mig
ungefär följande, min gateways får också agera mailserver. Den ska tömma
ett antal POP3-brevlådor på olika servrar (Telia, ABC-klubben, etc),
kanske med fetchmail? Jag har (än så länge) inget behov att splitta all
mail på olika användare utan allt ska gå till min lokala user "mikael"
på gateway'en. Men... Jag vill _också_ komma åt mail från andra klienter
i mitt lokala nätverk (Outlook på windowsmaskinen), kanske via IMAP?

Jag tänker mig alltså att all mail ska ligga kvar på mailservern och
vara åtkomlig från olika maskiner med olika klienter. Det jag nu behöver
tips/hjälp med är hur jag åstadkommer detta. Det jag experimenterat med
hittils är fetchmail för att tömma mina externa brevlådor och exim för
resten. Mina kunskaper är på användarnivå så jag famlar lite i mörkret
här. Diverse man-sidor kan hjälpa mig med detaljerna men jag behöver nu
i första läget lite hjälp med de stora penseldragen. Fler frågor följer
säkert :-).

M v h,
Mikael Bergman

Till