Hejsan alla debianärer därute!

Jag har ett litet, men mycket frustrerande problem.
Jag har en Telia ADSL -anslutning till min dator, som jag under en tid har
använt en annan Linuxdistribution på. (Komplett förteckning av datorn i
slutet av brevet)
 För en tid sedan provade jag att installera Debian 2.2r5 som var aktuell då,
på min dator. Installationen gick helt smärtfritt, inge speciella fel  eller
hinder. Problemet är min Internet -anslutning. För att med Telia ADSL är det
ju bekant att man loggar in på login1.telia.com , med valfri browser.
 Det gör jag, allt funkar normalt, jag är uppkoppla, och kan surfa. I ca 5 - 6
minuter. Efter det, kopplas jag ner. OBS! Det är inte så att jag helt tappar
kontakten med Telia, t.ex att jag måste gå tillbaka till login1.telia.com och
logga in igen! Ingen annan sida på www fungerar då, och den enda jag kan gå
till är just denna på Telia som säger, ordagrant översatt: "Systemets IP
-adress är inte längre valid."

 Programmet qads, som ligger som en demon och loggar in på Telia om man skulle
bli bortkopplad, fungerar säkert utmärkt, om man blir nerkopplad. Men så är
ju inte fallet för mig.

Jag har provat detta med både denna 2.2r5 av Debian, och även med Woody, för
ca 6 månader sedan. Samma resultat. I min dator sitter två nätverkskort av
typen 3Com EtherLink XL PCI (modul 3c59x) och RealTek RTL8139 (modul rtl8139)
Vilken jag än stoppar ADSL -modemet i får jag samma resultat.

Kan någon kanske berätta vad detta är, och vilken lösning som eventuellt finns
tillgänglig?

Kanske någon också vet om detta fel är vanligt i den nuvarande /sid/ releasen?

Någon, någon, som känner igen detta överhuvudtaget?

Jag har provat både pump, och den vanliga dhcp klienten. Samma resultat med
båda.

Lite om datorn:

AMD Athlon 1400 MHz DDR, 266 MHz -bus.
256 Mb DDR -RAM, 366 MHx -bus.
Seagate Medalist 20,4 Gb 5400 RPM IDE -hårddisk.
IBM DeskStar 60 Gb 7200 RPM IDE -hårddisk.
Aopen 52X CD-ROM.
Acer CD-R(W) 20/10/40X.
Soundblaster 128 PCI, es1371 -modulen i Linux.
3Com EtherLink XL PCI 10/100 Mbit.
RealTek RTL8139 PCI 10/100 Mbit.

Vad kan detta vara?
Någon annan med samma problem?