> Jopp... Debian är har som defaultinställning att inte låta X-servern lyssna
> på TCP/IP öht. Kör 'ps ax|grep X' för att kolla om det står 'nolisten'
> el.likn. någonstans. Sen, beroende på vilken display manager du kör (xdm,
> kdm) så får du ändra det där.  För xdm så tror jag att du ska ner och rota i
> /etc/X11/xdm/Xservers. Plocka bort "-nolisten" på sista raden.
>
> Den raden är f.ö. något som jag tror skickas till "startx"-kommandot vid
> något tillfälle.
>
> /Fredrik Persson

Enklast är nog att köra "ssh -X burk2" från burk1.

Ang. "-nolisten tcp", för att hitta vilka filer det gäller:

  $ cd /etc/X11/
  $ find . -type f | xargs grep nolisten
  ./xinit/xserverrc:exec /usr/bin/X11/X -dpi 100 -nolisten tcp
  ./xdm/Xservers::0 local /usr/X11R6/bin/X vt7 -dpi 100 -nolisten tcp

Hmm, man kan starta X med:

  1, X
  2, xinit
  3, startx
  4, xdm eller likn.

X       startar bara upp X, men ger dig inga xklienter (t.ex. xterm).
xinit   startar upp X och ger dig xterm (om du inte ber den om annat).
startx  är ett shell-script som sätter/tar bort xauth-kaka för $DISPLAY
        och startar xinit med div. argument för att få en
        förhoppningsvis trevlig miljö
xdm mm  startar X enl. raden i Xservers och gör sig själv till klient
        så att man kan använda detta till att logga in, xdm sätter
        också xauth-kaka
        xdm är egentligen en inloggningsklient för X så att man kan
        logga in på "xdm-maskinen" och köra på den "fullt ut", från
        samma eller andra maskiner

Så:
    xhost/xauth -nolisten?
X      xhost      nej
xinit  xhost      nej
startx xauth      ja via xinit/xserverrc
xdm    xauth      ja via xdm/Xservers

Så om vill köra en xklient på burk2 till en Xserver på burk1 så har man
alternativen:

1, starta X på något sätt
   starta någon xterm på :0 på något sätt
   ssh -X burk2
   xterm
2, starta X med startx/xdm ("-nolisten tcp" borttaget)
   xhost + alt. xhost burk2 alt.
     xauth extract - $DISPLAY | ssh burk2 xauth merge -
   ssh burk2
   DISPLAY=burk1 xterm
3, starta X med xinit
   xhost + alt. xhost burk2
   ssh burk2
   DISPLAY=burk1 xterm
4, fixa xdm på burk2 så att den svarar på xdmcp-anrop från nätet:
   tag eller kommentera (med !) bort denna rad i /etc/X11/xdm/xdm-config
   DisplayManager.requestPort:   0

   se till att denna rad finns i /etc/X11/xdm/Xaccess:
   *                                    #any host can get a login window

   starta xdm på burk2
   kör "X -broadcast" på burk1
   logga in på burk1 som om du satt på burk2

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data           [EMAIL PROTECTED]
Lilla Aspö 2340               0173 140 57                       Nätverk
S-742 94 Östhammar            018 260 900            Datorer/Utrustning
Sweden                       010 270 26 67        Linux/Unix konsulting