> Så fort jag försöker se en .php-sida så tror webbläsaren att jag ska ladda
> ner filen?!
>
> Vad är det som är fel?
> Var ska jag  börja nysta?

Hm... vilken websida har du tittat på? Det där med filändelser och om filen ska
laddas ner/rendreras i browsern ligger väl på servern, inte i browsern?

Jag hade i alla fall problem med det där på ett webhotell jag hade en gång i
tiden. Jag lade upp mp3-filer på min hemsida. (Jag hade gjort musiken själv,
var inte oroliga.) Men för att ladda ner filen så var besökaren tvungen att
högerklicka/Spara som..., om man vänsterklickade så visades innehållet i
mp3-filen i browsern som text istället. (Gibberish, såklart.)

Alltså; prova med en annan https-sida med php-prylar, det kanske är servern det
är fel på.

Det heter "mimetypes" det här tror jag... någon som webserveradministratören
ska ta hand om.

/Fredrik Persson