Du får gärna använda lite kortare rader.

tor 2002-08-29 klockan 11.36 skrev Fredrik Persson:
> [...]
>
> Pelle laddar ner det GPL-licensierade programmet bongo från FSF. (Antag att
> det är FSF som har copyrighten alltså.)
>
> Pelle modifierar källkoden till bongo och kompilerar om. Det nya programmet
> kallar han banjo.
>
> Pelle säljer (vilket man ju får göra) programmet banjo som en del i ett
> större mjukvarupaket, balalajka, till Olle. (I balalajka är banjo ett helt
> fristående program, det är alltså inte länkat till den proprietära koden på
> något sätt.)
>
> Olle sitter nu med balalajka, som innehåller banjo. Olle har inte fått

Olle ska definitivt få (eller åtminstone ges möjlighet att hämta)
källkoden till banjo.

> Frågan är nu; får Olle skicka en kopia av banjo till Sune, utan att bryta mot
> något avtal eller göra någonting "orätt"? Och, (vilket kanske är ännu
> viktigare), kan Sune i så fall kräva källkoden till banjo från Olle? Kan Sune
> kräva källkoden till banjo från Pelle direkt? (Vilket ju verkar mycket
> smidigare.)

Om Olle vet att banjo är GPL bör han ta kontakt med Pelle om att få
tillgång till källkoden. Utan källkoden tillgänglig skulle inte jag våga
vidaredistribuera det själv, men å andra sidan skulle jag rapportera
till FSF vad Pelle håller på med.

Martin