> Sakta men säkert har jag flyttat mina uppgifter till Linux och hittat och
> lärt mig använda Linux applikationer som är minst lika bra om inte bättre än
> motsvarande i Windows.

Så trevligt.

> Två program återstår dock innan jag helt kan skrota Windows.
> Flaskmpeg: Hur står sig dvd::rip, transcode i jämförelse med flaskmpeg?

Jag känner inte till de program du nämner närmare, men jag vet att det finns
ett program som heter mplayer (inte i debian ännu, men förhoppningsvis på väg).
Mplayer är väldigt, väldigt bra på att spela upp video och har ett
systerprogram som heter mencode som jag rekommenderar att du tar en titt på.

> Access: Jag är nybörjare när det gäller databaser och har bara gjort en
> liten testdatabas i access. Finns det någon uppsättning program,
>       för en nybörjare, till Linux?? databasprogram, gui-builder mm.
>       Hur bygger jag min första testdatabas med gui i Linux??

Det där med GUI har jag ingen aning om, men vad gäller databashanterare i Linux
så finns det väl framförallt två; MySQL (som kommer från Sverige) och
PostgreSQL.

/Fredrik Persson

Till