On Fri, Jan 10, 2003 at 10:49:10PM +0100, Johan Jakonen wrote:
> När programmet inte hittar -någonting- att ladda ner när den url som debian
> och jigdo båda anger som platsen att ladda ner Debian från inte generar
> annat än... websidan som rekomenderar jigdo.
>
> Är inte http://www.debian.org/CD/jigdo-cd/ den url som man ska ange i
> jigdos prompt för att hämta hem Debian? Eller är jag idiot som inte förstår
> varesig den engelska eller svenska beskrivningen (vilka båda pekar på att
> tidigare angivna url är till för att hämta hem Debian)?

Det har varit en del oförtjänt klagande på jigdo här, som jag tycker borde
bemötas. Jigdo är ett jättetrevligt verktyg. Så, nu var det sagt. :-)
Till saken:

Den URL som efterfrågas är en vanlig debianspegel, som man hämtar vanliga
debpaket ifrån och som skulle kunna skrivas i en 'deb'-rad i sources.list.
De som anges som default här (plockas från sources.list) fungerar utmärkt.

Min session med jigdo ser ut så här:

[EMAIL PROTECTED]:~/jigdo$ jigdo-lite
http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/debian-jigdo/3.0_r1/jigdo/i386/woody-i386-1_NONUS.jigdo
<wget:s output, lite instruktioner>
 Files to scan:
<instruktioner>
 Debian mirror [http://ftp.funet.fi/pub/linux/mirrors/debian/]:
<instruktioner>
 Debian non-US mirror [http://ftp.funet.fi/pub/mirrors/non-us.debian.org/]:
<seriöst tankande av template och alla inblandade paket>

...och ett antal minuter senare finns en färdig och fin
debian-30r1-i386-binary-1_NONUS.iso i katalogen jag körde i.

Det fina med jigdo är att jag kan mata "Files to scan:" med paketträd, som
till exempel om jag här hade haft woody-r0 till hands. Då hade den bara
behövt tanka hem några hundra filer istället för över tusen. Med en iso tankar
du alltid hem hela skivan.

Om du kör jigdo under Windows har jag för mig att det ser ungefär likadant ut.

    /Clacke