Martin Juhlin <[EMAIL PROTECTED]> writes:

> Hur gör med modul till pam för kerberos? BÄde libpam-krb5 och libpam-heimdal
> Àr enligt deras beskrivning endast för lokala logins !?

 Nej, de Àr inte till för login alls. De Àr till för
authentiering, d.v.s. att bevisa att login;et Àr korrekt. SjÀlva
login - informationen Àr vad du behöver directoryservern till.

> Jo, direkt ut pÄ internet kommer de att vara. SÄ lite sÀkerhet hade inte
> skadat :) SÄ skall man anvÀnda nis bör man alltsÄ kompletera med en
> brandvÀgg. Kan ju vara bra att veta.
>
> MvH
>       Martin

 Hmm...... Utan att veta ett dugg om hur din setup ser ut, annat
 Àn att det Àr 8 maskiner, skulle jag sÀga sÄ hÀr, det finns
 lite olika sÀtt man kan lösa det hela om man vill ha det sÀkert.

1) Flytta maskinerna sÄ lÄngt bort frÄn internet som möjligt,
   kör nis + nfs.

2) Förslag 1 + brandvÀgg med en mailgw + http proxy pÄ. (eller
   ev. en full NAT istÀllet för enbart http proxy). Inga andra
   maskiner Àn brandvÀggen ens i nÀrheten av internet.

3) Ett vpn mellan maskinerna, antingen baserat pÄ ipsec eller
   ssl, med en separat brandvÀgg pÄ varje maskin. nis resp. nfs
   endast öppet över vpn;et.

4) samba, sfs eller afs istÀllet för nfs. (Alla finns som debian
   paket). Kör kerberos + ldap eller hesiod istÀllet för nis.

Ett "snik" - förslag, om det Àr fÄ personer som skall vara
inloggade o.s.v, och efterssom det lÄter som om du inte har
arbetat med liknande saker tidigare. Om det bara Àr du eller max
1-2 personer till inblandade, sÄ skippa nis + nfs helt och
hÄllet och titta pÄ vad du kan göra med ett program som heter
"unison". (finns ocksÄ som debian - paket). Det kanske rÀcker
för vad du skall göra? Du kan ha det för att synkronisera
hemkataloger + /etc/passwd + /etc/shadow mellan maskinerna, och
om du vÀljer att köra unison över ssh sÄ fÄr du rÀtt sÄ hög
sÀkerhet pÄ det hela ocksÄ.

Avslutningsvis, maskiner om maskiner som stÄr pÄ internet:

-) StÀng av sÄ mycket tjÀnster frÄn inetd som möjligt

-) Installera tcpwrappers

-) Om möjligt, kör nÄgon form av paketfiltrering

Och gör absolut inget av följande:

-) Kör _inte_ nis pÄ internet

-) Kör _inte_ nfs pÄ internet

(Problemen med nis resp. nfs Àr att den sÀkerhet som finns
 inbyggd i systen Àr baserad pÄ antagandet att nÀtet Àr
 "sÀkert", d.v.s. ej avlyssnat, ej innehÄller förfalskade ip -
 addresser eller kapade maskiner....)

Mvh Tobbe
--
Torbjörn Pettersson               #  Email   [EMAIL PROTECTED]

Till