Arvid Rosen <[EMAIL PROTECTED]> wrote:

> Peter Carlsson wrote:
> Själv använder jag mig av en script-fil som heter .Xsession
> Den körs automatiskt när X startar.
> Jag tror även att X kollar efter en fil som heter .Xclients

.xsession med små bokstäver!

1. starta bara X, inga andra program:
   (ger dig X's standardrutmönster som bakgrund och en muspekare,
   för att starta andra program, C-A-F1 och t.ex. DISPLAY=:0.0 xterm &, A-F7)

 $ X

2. starta minimal X-miljö, (flytta ev. .xinitrc,.xsesssion-filer)
   (som X men med en xterm så att du kan göra något också)

 $ xinit

3. mer normal X-miljö
   (startx använder xinit, men startar upp en fönsterhanterare istället)

 $ startx

4. inloggning via X
   (som root, starta xdm el. liknande)

 # xdm

.xsession har traditionellt använts av xdm
.xinitrc  av xinit

$ man startx 2>/dev/null | grep -A6 Debian
       Note that in the Debian system, what many people traditionally  put  in
       the .xinitrc file should go in .xsession instead; this permits the same
       X environment to be presented whether startx, xdm, or xinit is used  to
       start  the  X  session.  All  discussion  of  the  .xinitrc file in the
       xinit(1) manual page applies equally well to .xsession.  Keep  in  mind
       that  .xinitrc  is  used  only  by  xinit(1)  and completely ignored by
       xdm(1).

.Xclients känner jag inte till:

$ man startx 2>/dev/null | grep -i xcli
$ man xinit 2>/dev/null | grep -i xcli
$ man X 2>/dev/null | grep -i xcli
$ man XFree86 2>/dev/null | grep -i xcli

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data               [EMAIL PROTECTED]
Lilla Aspö 2340               0173 140 57                       Nätverk
S-742 94 Östhammar            018 360 900            Datorer/Utrustning
Sverige                      070 511 97 84        Linux/Unix konsulting