On Mon, 2005-07-04 at 10:31 +0200, Simon Kagstrom wrote:
> Hej!
>
> Jag har ett till synes enkelt problem som jag inte har lyckats hitta nagon
> losning till. Jag skulle vilja satta upp Gnome/Nautilus sa att alla anvandare
> har ett antal standardikoner pa skrivborde (en lank till lite hjalp for
> labbsalen ror det sig om i detta fall). Jag har kollat lite grand, men hittar
> inte hur man kan gora detta.
>
> Jag antar att det gar, men hur gor man det? Det galler ett
> Debian/Sarge-system.

Om det gäller nya användare så kan du skapa en testanvändare, lägga
länkarna på "skrivbordet" och sen kopiera katalogen
"~testanvändare/Desktop" till "/etc/skel/". Då kommer det följa med för
alla ny användare du skapar.

Annars kan du exempelvis fixa en symlänk till vad det nu är för
befintliga användare:

#!/bin/bash
for user in `grep "/home/" /etc/passwd | awk -F: '{ print $1 }'`; do
  ln -s /pub/doc/handledning.pdf ~$user/Desktop/handledning.pdf
done

        /Daniel
--
find . -iname "*yourbase*" -exec chown us.us {} \;