Torbjörn Svensson wrote:

> Det är nog dåligt betyg på dig ;-)
> Skämt och sido, har du kollat i alsamixer om de är unmuteade? ALSA har
> som default mute på alla kanaler.
>
> För mer läsning
> man alsamixer
> man alsactl

Jo, jag kikade på mixers och allt möjligt. Ljud"kortet"
hittades enligt dmesg, men när jag spelade upp en wav så
klagade sox på att /dev/dsp inte fanns. Vilket den
förstås gjorde, med rättigheter och major/minor korrekt.
Inte ens då jag skickade en fil direkt dit med cat
"fanns" /dev/dsp. Häpnadsväckande. Möjligen var det inte
ALSAs fel utan nåt annat, men hursomhelst försvann
problemet när jag bytte från ALSA till OSS. Googlade
som en tokig på ALSA + /dev/dsp utan att hitta nån
förklaring till mysteriet.

Jaja, jag skall snart byta kärna i ett annat system,
från Red Hat 2.4 till Debian 2.6, och då skall jag
ge ALSA en sista chans...

Fridens.

--
Robert