Hej!

Jag behöver hjälp med CD/DVD-läsaren/brännaren när jag vill låta ett script
kontrollera och agera efter vad som råkar ligga däri!

Tidigare lät jag mitt perlscript köra "volname" och få som svar t ex
"071013-4". Det betyder att jag vid skrivning av denna skiva skrev in detta
namn på skivan med "growisofs -V '071013-4'..." (datum-löpnummer). En mindre
komplikation var att detta "volume name" inte var bestående utan måste upprepas
varje gång jag fyllde på skivan med fler backup-dumpar från dar. En fördel var
att volname fungerade vare sig skivan var monterad eller inte.

Nu har det blivit svårare eftersom jag har börjat blanda in UDF-formatterade
DVD-skivor!

UDF är väldigt trevligt -- jag kopierar och raderar filer på skivan som om den
var en vanlig hårddisk! Men, hur ska mitt script veta vad det är som ligger i
facket? Jag har hittills inte lyckats att skriva något slags "volume name" på
UDF-skivan och läsa tillbaks det.

Visst, jag kan skriva in en textfil på skivan med namnet "id.txt" och
innehållet t ex "071013-4". Ifall "volname" inte ger något vettigt svar måste
jag chansa på att det är en UDF-skiva och försöka montera den som UDF innan jag
kan läsa "id.txt". Jag gillar inte det där att låta scriptet försöka montera
utan att veta vad som finns i facket!

En intressant ledtråd är att KDE lyckas med det jag inte lyckas med. Den där
DVD-ikonen i panelen anger "LinuxUDF" när jag klickar på den. Det betyder att
KDE lyckas klura ut att det är UDF utan att skivan är monterad! Hur går det
till?

Om någon undrar hur jag skapar UDF-skivan så är det så här:
$ dvd+rw-format -force /dev/hdc
$ growisofs -Z /dev/hdc=/dev/zero
$ mkudffs --udfrev=0x0150 --spartable=2 --media-type=dvdrw /dev/pktcdvd/0
Det behövdes lite förberedelser också enligt
/usr/share/doc/udftools/README.Debian.gz

Tacksam för tips!
/Leif

Till