Anders Lagerås skrev:
Hallå
On Wed, 07 Jan 2009 20:39:13 +0100
Jon Ingason <jon.inga...@telia.com> wrote:

http://www.jdhunt.com/homeplug/aug07/PLC_Cross-phase_Coupling.pdf
Finns det någon färdig produkt att köpa?
Det är ju lite bökigt då det är höga frekvenser inblandade.

På ZyXEL hemsida (UK) hittade jag under FAQ svar som säger att det bör fungera.
Njä det gör det väl inte riktigt.

Jag skickade en fråga till ZyXEL supporten i Sverige och fick följande svar:

"Om det inte är samma fas uppe som nere så är det inget vi kan göra.
Produkterna är skapade för att kunna skicka signalen på samma fas.

Det kan fungera mellan 2 faser men det kan då komma avbrott som du upplever och det finns det inget vi kan göra åt tyvärr."

Det stämmer mina erfarenheter. I bland fungerar det bra, i bland hyfsad och i bland inte alls.

Just nu är värmen på. Jag har luftburen värme i golvet och fläkten som är tre fas går på fullt. Det är kanske därför det fungerar just nu.

Frågan är hur man kan lösa detta i under våren, sommaren och hösten då värmen är avstängd.

En lösning är att ansluta speciellt grenuttag till tre fas uttag och ansluta var sin PLA till uttagen och koppla dem till en switch. Om man säger att tre PLA kostar ca 1500 kronor, en switch mindre är 300 och ett grenuttag ca 250 total ca 2050 kronor. Kanske lite dyrt för att brygga mellan faserna ellor hur?

--
Med vänliga hälsningar
Jon Ingason