> Hej.
>
> Syftet är att starta mplayer på display :0.1 för att få bilden till
> datorns tv-utgång. Jag loggar in med ssh från en laptop på lokalt wlan då
> Linuxdatorn står i annat rum.
>

> Har kört xhost +. Så det verkar inte vara ett auktoriseringsproblem.
>
> Några tips? Har sökt på många forum, men inget har gett mig någon lösning
> på problemet.
>
> //Ivar

Svarar mig själv här då jag på "fel sätt" har löst problemet.
Problemet var att xhost+ endast överlever en terminalsession. Nu har jag,
när KDE startat upp, skrivit xhost + i en konsol. Då kan jag logga in med
ssh från en annan dator och starta lokala X-kommandon.

Det stora problemet nu är säkerhetshålet att använda xhost +.

Någon som kan tipsa mig eller länka till läsning till hur jag på ett
säkrare sätt kan auktorisera en eller flera datorer att starta lokala
x-kommandon på lokal klient?

//I