Hi,
I'm just guessing, you sendt the document to your Mac by email, and opended
it from your mail client. Sometimes when I do that, the files is opened as
read-only. Try saving the document and then open openoffice.org, and open
the file from there.

Hei,
Jeg bare gjetter, men du sente documentet til Mac'en din per epost, og åpnet
dokumentet fra epostklienten. Noen ganger når jeg gjør det, blir filen åpnet
som skrivebesyttet. Prøv å lagre dokumentet og start OpenOffice.org, og åpne
dokumentet derfra.

PS: Dette er ikke riktig forum for denne typer henvendelser. Prøv heller:
http://www.openofficeorg.no/Forumsider/

--
Knut Olav Bøhmer