On Monday 15 April 2013 12:25:52 Elad Alfassa wrote:
> טכנית גם אתה או עמותת המקור או כל אחד אחר יכול להקים CA משלו. אתם מוזמנים
> לעשות את זה. אני לא חושב שאף יצרן מחשבים יסמוך על חתימה של עמותת המקור, אבל
> תוכלו לתת הוראות לאנשים איך להוסיף את החתימה הזו למחשבים שלהם ולמחוק את
> החתימה של מיקרוסופט כדי שהמחשבים שלכם יריצו אח ורק תוכנה חופשית ויסרבו
> להריץ חלונות. זה אפשרי. ראו את ההרצאה של מת'יו בנושא.

זה אפשרי אבל בעייתי בכמה מובנים:
 * אפיון המערכת מאפשר *רק* מפתח אחד (הממ... מעניין למה...)

 * זה אומר שאם משתמש רוצה שהמחשב שלו יהיה חתום על ידי גורם אחר (למשל ה־FSF)
    אזי הוא לא יוכל להריץ את הגרסאות הבאות של חלונות (עיין ערך "דואל-בוט").

 * גם אז, זוהי פעולה שמהווה מחסום מסויים למשתמשים לא מנוסים ואף מאלצת אותם
   לקחת את הסיכון שהמחשב שלהם יהפוך לעציץ (מי שחושב שהמקרה של מחשבי סמסונג
   מסויימים הוא האחרון, כנראה לא השתמש במחשבים מספיק כדי להתקל בבאגים בקושחה).

מהות העניין היא שגם אם אפשר למצוא פתרונות יצירתיים, המדובר במנגנון *המקשה*
על מערכות הפעלה אלטרנטיביות.

אם ניזכר במשפט ההגבלים המפורסם נגד מיקרוסופט מסוף שנות ה־90:
 * מיקרוסופט אילצה את יצרני המחשבים להתקין את הדפדפן שלה כחלק ממערכת ההפעלה.
 * מיקרוסופט אסרה על אותם יצרני מחשבים להתקין דפדפן מתחרה (גם בנוסף
   לאקספלורר).
 * מיקרוסופט הורשעה בעבירות על חוקי ההגבלים (בכל הערכאות)
 * זאת למרות שכל משתמש היה יכול להתקין על מחשבו איזה דפדפנים שהוא רוצה
   (אגב, מבלי לשוחח עם Verisign, או מישהו אחר, ובוודאי מבלי לשלם אגורה).

שים לב שגם אז טענה מיקרוסופט שלצעדים שנקטה היו סיבות אובייקטיביות טובות (שילוב
הדפדפן במערכת ההפעלה, בלה, בלה, בלה...) -- בית המשפט זרק אותם מכל המדרגות.

עם זאת, תוצאות המשפט ההוא מראות שמהלכים משפטיים לבדם הם מעט מדי ומאוחר מדי.
כך שפנייה לממונה על ההגבלים יכולה לדעתי להועיל יותר במישור התקשורתי (הגברת
מודעות צרכנית) ופחות במישור הפרקטי.

> תכף גם תגישו בג"צ נגד מכון התקנים על זה שיש לו מונופול על צורת שקע החשמל
> הנהוגה בישראל, או על זה שבכל הבתים יש 220V ולא 110V כמו בארה"ב.

 * מכון התקנים עצמו הוא גוף רישוי של המדינה ולכן הוא מונופול בהגדרה
 * אתה יכול לקנות שקע תקני ממגוון ענק של יצרנים ומשווקים מתחרים בארץ ובעולם
 * היו מקרים בעבר בהם מכון התקנים ניצל את מעמדו החוקי כדי לקבע מונופולים
   פרטיים (למי שזוכר את התקן על שקיות התה עם הסיכה של וויסוצקי). נגד מקרים
   כאלו של שימוש לרעה, הפיתרון היחידי הוא שקיפות ובקרה מתמדת של הציבור.

> או שאולי תתבעו את הרבנות הראשית על זה שהיא היחידה שיכולה לאשר חותמת "כשר"
> בכל העולם ואם עכשיו אתם מקימים מוסד כשרות משלכם לא תוכלו לתת חותמות כי אף
> אחד לא מכבד את החותמות שלכם. בדיוק אותו דבר.

אלעד, אנחנו חיים באותה מדינה? במכולת שלי אני מוצא כמות ענקית של
של מוצרים עם חותמות כשרות מתחרות (העדה החרדית ושות'). לצערי, בחלק מסוגי
המוצרים יש *רק* כשרות כזאת (שקדי מרק, פסטות, ...)

> עדיף שתעזבו את X86 כי כאן מיקרוסופט *מחייבים* שלמשתמש תהיה בחירה ותתרכזו
> בבעיה האמיתית שהיא ARM.

לא קשה לנחש מדוע האפיון של מיקרוסופט דורש אופציה זו בקושחה:
 * לשמש מס-שפתיים להגנה מביקורת הרגולטור (מה אתה רוצה, אנחנו *דורשים*
   שלמשתמש תהיה אפשרות ביטול).

 * מניעת קטסטרופות בתקופת ההסתגלות. כשאתה מחזיק שוק של מאות מליוני מחשבים
   שמריצים גרסאות ישנות של קושחות, חלונות-7, וכדומה -- אפיון דור חדש של
   מחשבים *ללא* שום אפשרות להריץ מערכות ישנות שלך מהווה סיכון שאפילו
   המגלומנים ממיקרוסופט לא מספיק טפשים לקחת.

 * אם המהלך שלהם יצליח (אני מקווה ומאמין שהוא יכשל), אז תגלה שבדור הבא
    (3-4 שנים?) האופציה תתחיל להדחק למקומות לא ברורים בתפריטי הקושחה
   ואף להעלם בדגמי מחשבים פופולריים.

לגבי "הבעיה האמיתית" בנושא ARM, די ברור שזה "איש קש" של מיקרוסופט שנועד
להסיט את הדיון משוק ה־PC בו היא מהווה מונופול לשוק ה־ARM בו לא כל כך
סופרים אותה.

> ושוב, תראו את ההרצאה.

אני מצטרף להמלצה. קראתי את רוב המאמרים שפרסם בזמנו (הם הופיעו אצלי
בפלנטה של פדורה).

ואף על פי כן, אני סבור שהוא מפספס בגדול את התמונה האסטרטגית:
 * מיקרוסופט מנסים מחדש לנעול את ה־PC (עיין ערך פלדיום מלפני 12 שנה)
 * זהו הימור ענק מבחינתם, להשיג שליטה על שוק סגור (מי אמר אפל ולא קיבל?)
 * אבל יש לנו סיכוי סביר לנצח במשחק הזה: בשוק המכשירים הניידים הם לא ממש
    קיימים וכך המנוף שלהם על יצרני המחשבים נחלש במקצת.

קהילת הלינוקס צריכה להבנתי להתרחק "מפתרונות" ל־UEFI ו־Secure-Boot כדי
להעמיד את יצרני המחשבים (ביחוד בשוק הנייד) בפני "ברירת שלמה":
 * ללכת בקו של מיקרוסופט ולפגוע באימוץ המערכות שלהם על ידי
    מערכות לינוקס/אנדרואיד.
 * להעדיף תמיכה במערכות חופשיות גם אם לא מקבלים "הסמכה" של מיקרוסופט
    לחלונות-8.
 * במצב המכירות של חלונות-8 כיום, לא ברור כלל שכל היצרנים ילכו עם הבחירה
    של מיקרוסופט.

--
Oron Peled                                 Voice: +972-4-8228492
o...@actcom.co.il                  http://users.actcom.co.il/~oron