מהודעתו של ליאור כלל לא ברור תחום העיסוק של אותו חבר, ולכן כלל לא בטוח
שמדובר במשרת פיתוח שעלולה ליצור התנגשות מסויימת בין האינטרסים העסקיים של
העסק או דברים דומים. כדי לפשט את הבעיה אתייחס אל אותו העובד כאל פקיד זוטר
שלעבודתו השוטפת לא צריך יותר מ־Windows ו־Microsoft Office, אבל הוא עשוי
להתעניין להתקין תוכנות כמו Firefox או ‎7-Zip כדי לפשט את העבודה שלו ולהשתמש
בכלים אליהם הוא מורגל.

התקנה הזו ייתכן שמקורה בכלל במחלקת IT בארגון, ומטרתו היא לקבוע רשימת תוכנות
קבועה בכל מחשב וזאת על־מנת להקטין את כמות היישומים בהם אותם אנשים יצטרכו
לתמוך לרבות ביצוע פעולות תחזוקה שוטפת כמו לדאוג לעדכניות אותם כלים על־מנת
להקטין את סכנות האבטחה שעלולות לסכן את מערך המחשוב בארגון.

למה להתייחס דווקא לתוכנות חופשיות ולא לתכנות ככלל? אולי כי תוכנות שדורשות
רישיון בתשלום עוברות דרך מחלקת רכש ומתוכנות כאלו יהיה למחלקת IT קשה יותר
להתנער, ואולי כי אותם אנשים מאמינים כי תוכנות בתשלום "יש להן אבא" ולכן הן
מאובטחות יותר, טובות יותר, ועוד שקרים והשערות דומות.

מה כן אפשר לעשות בנידון? קודם כל הייתי מבקש הבהרה נוספת. אם מטרת התקנה הזו
לסרס את העובדים ולהקשות עליהם זו צרה אחת, אבל אם מדובר בתקנה שפתוחה למשא
ומתן (למשל אם מדובר בתקנה על הנייר שאינה נאכפת בפועל או שניתן לבוא בדרישות
תוכנה אל האחראים ולקבל כמעט תמיד את אישורם לאחר בחינה קצרה של הנושא) –
מדובר על דבר אחר לגמרי.

יצא לי לשרת כמה שנים בצבא. מדובר במערכות מחשוב שמנותקות מהרשת ויישומי מדף
חופשיים כמעט ולא הגיעו למחשבי הצבא. מבחינת ניהול מערך המחשוב זה בהחלט ייעל
את העבודה, אבל צריך לקחת בחשבון שהם העדיפו להשתמש שם בתוכנות מוגבלות כאשר
קיימים היו יישומים חופשיים רבים שהיו יכולים לשפר את העבודה של אנשי המחשוב
בצבא, רק שיישומים אלו לא היו מורשים להתקנה על מחשבי הצבא. בהנחה שאותו גוף
שהחבר של ליאור מתעניין בו אינו גוף בטחוני רגיש, סביר להניח שלא תהיה להם
התנגדות אם העובד יגיע עם מחשב מהבית אותו יניח בסמוך למחשב המשרדי, ועליו הוא
יוכל לעסוק בשקט בענייניו הפרטיים במהלך שעות העבודה עם התוכנות המועדפות עליו.

Tomer Cohen
http://tomercohen.com