שלום נדב,
דבריך הם נימוק בעד השארת רשימת הדיוור discussions@hamakor.org.il, לאו
דווקא בעד השארת עמותה פעילה.

--- עומר זק

On Tue, 2015-02-17 at 11:31 +0200, Nadav Har'El wrote:
> On Tue, Feb 17, 2015, E L wrote about "Re: האם יש עדיין צורך בעמותת המקור":
 <> נמאס לי,
 <> אתם פשוט לא מבינים את האתגרים שעומדים בפני הקהילה היום.

 <אני לא יודע אם זה כבר משנה, אבל הנה מקצת מן האתגרים שלדעתי עדיין נשארו
 <בפנינו:

 <1. חוקים נגד תכנה חופשית. כן, צריך לעמוד על המשמר נגד חוקים בסגנון ה DMCA,
 <   פטנטים, וכד', וכן חוקים שמדי פעם צצים שיכריחו אזרחים לעבוד עם תכנה
 <   לא חופשית ("חתימה דיגיטלית", "אפליקציות") וכד'.

 <2. תכנה חינמית. כן, שמעתם נכון - לדעתי תכנה חינמית היא איום על תכנה
 <   חופשית! כידוע, חינם וחופשי איננו אותו הדבר, ודווקא הטלפונים
 <   הסלולריים - שמערכת ההפעלה שלהם לחלוטין מבוססת על תכנה חופשית (לינוקס
 <   ו BSD) החזירה אותנו הרבה לאחור. זוכרים את שנות התשעים העליזות עם עולם
 <   ה shareware? באותה תקופה אנשים רבים כתבו תכנה, שחררו אותה בחינם, אבל
 <   לא באופן חופשי (ללא קוד מקור) אלא בתקווה שמישהו ישלח להם כסף בדואר.
 <   קראו לזה shareware וזו מעולם לא הייתה הצלחה, אבל במשך יותר מעשור,
 <   המון תכנה הייתה לא חופשית בגלל הטרנד הנלוז ההוא. היום, הטרנד התורן
 <   הוא "פרסומות" - חנויות האפליקציות מלאות במאות אלפי אפליקציות חינמיות אבל
 <   לא חופשיות - כי כותביהן חיים באשליה שיוכלו לעשות כמה גרושים מפרסומות.
 <   חפשו למשל אפליקציית "פנס" טריביאלית - תמצאו מאה כאלו, בכל אחת רמת הפרסום
 <   גועלית יותר מהשניה (חלקן גובלות במרמה), ותתקשו מאוד למצוא את "הצדיק האחד
 <   בסדום" שהוא תכנה חופשית. קמה חנות אפליקציות חופשיות לאנדרויד - f-droid,
 <   אבל היא רחוקה מאוד מההצלחה לה היא ראויה.

 <3. "מונופולים" בתחום התכנה: פעם מיקרוסופט הייתה "החשוב העיקרי" אבל היום
 <   זו כבר בכלל לא הבעיה. אפילו לא אפל. לדעתי הבעיה החדשה היא פייסבוק,
 <   ווטסאפ, ובמידה פחותה, גוגל. זוכרים כשפעם לדואר אלקטרוני היה פרוטוקול
>    (SMTP), וכל אחד יכל להתקין שרת לבחירתו (כולל תכנה חופשית) והשרתים
 <   השונים היו מדברים בינהם? היום, "ווטסאפ" למשל הוא מונופול - מי שרוצה
 <   להתכתב עם מנויי ווטסאפ חייב להצטרף גם הוא, ולא יכול להחליט שהוא מעדיף
 <   להשתמש בשרת אחר או אפילו בתכנת לקוח אחרת. אם פעם כדי "להקים אתר" יכולת
 <   לבחור אחת מעשרות חברות, תכנות שרת, וכד' - הרי בעידן הפייסבוק, פתאום
 <   אם אתה לא לקוח של המונופול פייסבוק, אתה (לכאורה) לא יכול להקים אתר -
 <   לפחות לא כזה שאחד ממילארד הלקוחות המכורים של פייספוק יזהה כ"אתר".
 <   לאחרונה היו "סטטוסים מצייצים" בחדשות כדוגמה למשמעויות של זה.

 <4. "שירותים" במקום "תכנה" - בהמשך לסעיף הקודם, באופן כללי נוצרה תופעה
 <   שיותר ויותר דברים הופכים ל"שירות" ברשת, במקום תכנה, והשאלה מה המשמעות
 <   של תכנה חופשית בעולם החדש הזה. האם צריך לעודד סוגים חדשים של רשיונות
 <   כמו agpl? האם עבר זמנו של סטלמן וחבריו משנות השמונים, וצריך ליזום
 <   ולדחוף מושגים חדשים כמו "שירותים חופשיים" במקום "תכנה חופשית" -
 <   מי יגדיר אותם, ואיך?

 <5. ובכלל, הגבולות בין תוכן חופשי, תכנה חופשית, שירותים חופשיים, וכד',
 <   הולך ומטשטש.

--
Eli Marmor's Law:  netiquette forbids people from replying "I agree with
troublemaker type of dissenters.

My opinions, as expressed in this E-mail message, are mine alone.
They do not represent the official policy of any organization with which
I may be affiliated in any way.
WARNING TO SPAMMERS:  at http://www.zak.co.il/spamwarning.html