<Lainaus alkaa>
From: dx-boun...@hard-core-dx.com [mailto:dx-boun...@hard-core-dx.com] On
Behalf Of Sven-Erik Hjelt
Sent: 7. lokakuuta 2012 13:13
To: Suomalaisten DX-lista
Subject: Re: [DX] Viime aikojen keskusteluista..

Niinpä Pentti osuitpa naulan kantaan: miten lienee laskenta esimerkiksi
jenkkien kohdalla. Olen filatelia-harrastukseni parissa törmännyt 1920-luvun
villitykseen eli QSL-merkkeihin. Aloitin niiden keräilyn periaattella merkki
aikoinani itse  kuulemaltani asemalta (niitä ei "onneksi" ole monta). Tuolloin
nousikin vastaan ongelmaksi amerikkalaisten asemien ja niiden tunnusten tosi
monimutkainen historia. Sekä asemia että tunnuksia myytiin ja vaihdettiin (ja
ilmeisesti tehdään vieläkin huimalla vauhdilla). Eräs esimerkki: Nykyinen asema
WTAM perustettiin vuonna 1923, muuttui 1956 KYW:ksi, edelleen 1965 WKYC:ksi,
1972 WWWE:ksi ja sitten 1996 uudestaan WTAM:ksi. Näistä oma qsl on WWW:ltä.

Entä jos jollakin nykykuuntelijalla sekä vanha WTAM, KYW, WKYC, WWWE ja
nyky-WTAM, onko pistesaldo 5 vai 1?
<Lainaus loppuu>

Let's keep it simple:
Jos jenkkiaseman ominaisuudet (kutsu, formaatti, osoite, lisenssin kaupunki tai
omistussuhteet) muuttuvat eikä mikään lähetystoimintaan liittyvä asia muutu,
katsotaan asema samaksi asemaksi.
Jos taas taajuus vaihtuu, on rajanveto vaikeampaa. En tiedä mikä on virallinen
ohje, mutta itse en laskisi uudeksi asemaksi ainakaan siilloin, jos kaikki muu
säilyy ennallaan.

But:
Jos masto muuttaa, on rajanveto vaikeinta: Kuinka paljon maston sijainnin tulee
muuttua että kyseessä on eri asema?

asemien määrän ollessa noin 2600 on KOJE listan ylläpito melkoinen urakka.
Siitä huolimatta listalla on mukana kuultujen asemien lisäksi vajaat 800
potentiaalisesti kuultavissa olevaa asemaa. KOJE ja NA tilasto listaavat
vanhoja kutsuja juuri siksi, että tämä asia pysyisi edes jotenkin hallussa.

73
Tapio