"Oikealla maalla" tarkoitan nimenomaan maahan upotettuja elektrodeja
jollaisilla sähköverkonkin maa on toteutettu. Sähköverkon maan pitää täyttää
määrätyt arvot maadoitusresitanssinsa suhteen yms. En pitäisi mitään
putkistoa enkä betoniraudoitustakaan riittävänä maana mihinkään
tarkoitukseen ellei niitä ole yhdistetty esim. taloa kiertävään maahan
upotettuun väh. 16 neliömillin kupariköyteen.

Itselläni on ollut tapana aina heittää kuparia ojaan jos jotain kaivetaan.
kohtalainen määrä maadoitusta (lähtee ainakin 6 suuntaan, pisin yli 100m)
tulee sitten tästä potentiaalintasauskiskoon talon ulkoseinällä johon tulee
myös maadoitus pääkeskukselta, antenniputkista,työhuoneesta jne. Olen
käyttänyt 25-50 neliön karvaa kun olen saanut romikselta aika halvalla.

73,s IJL