merkittävästi.

Lähettäjä: dx-boun...@hard-core-dx.com [mailto:dx-boun...@hard-core-dx.com]
Puolesta Kari Tuominen
Lähetetty: 1. kesäkuuta 2013 9:46
Vastaanottaja: Suomalaisten DX-lista
Aihe: Re: [DX] Tämmöinen pikku antenni...

> Oma kokemukseni vertikaaleista on positiivinen. Joskus 80-luvun lopussa
kuuntelin pari kertaa Hervannan vesitornissa, mistä pudotin ~80-100m langan
alas (tornin korkeus muistaakseni ~60m).

> Signaalit olivat erittäin voimakkaita joka suunnasta, eli kunhan
häiritseviä asemia ei ole samalla taajuudella (esim. pistekeleillä tai
auringon laskun/nousin aikaan), antenni toimii hyvin.

> Kuulin mm. 250 wattisen R Enciclopedian Kuubasta 1500 kHz:llä.

Pluspisteet tulee täältäkin. Vertailin joskus 30m lankaa ja 12m vertikaalia
ja totesin vertikaalilla kuuluvan hyvin ellei jopa paremmin asemia.
Maadoitus on metrinen tolppa maassa. Miksi siis rypeä metsässä lankaa
vetämässä kun vertikaalin saa pystyyn minuutissa. Ei tällä nyt mitään
harvinaisuuksia ole kuultu, jokunen mw-japsi/jenkki, neitsytsaaret mutta kun
kelit osuu kohdille niin voi kuulla vaikka tämän….

http://www.youtube.com/watch?v=SSXMW-NT2oY

Väitetty että vaatisi vähintään 100m langan jotta kuulee tuon LOL.

Hommasin MFJ-259 antennitesterin ja huomasin jotta 9:1 balun on ihan
poskellaan.
Swr punaisella paitsi yhdellä taajudella. Mikähän vertikaalin impedanssi
mahtaa oikeasti olla?

Joskus voisi kurillaan testata Carolina windomia ja inverted v:tä mitä
näistä irtoaisi, onko kellään käytössä ja miten toimii eri bandeilla???

KTU