NO JOO... Tämä on enempi ensi kesän juttuja ja muutoinkin löyhä läppä. Mutta.

Netissä, itseni mukaan lukien, yksilöt spontaanisti useammin ehkä moittivat tuotteita kuin kehuvat niitä, paitsi tietysti pro-bloggarit ja hopottajat. Vaan nytpä suosittelen matkatikkua:

https://kauppa.rellunkulma.fi/product/6752/kattolumikola-monitoiminen-teleskooppivarsi-193-50m

Minulla ei ole mitään sidoksia tahi yhtymäkohtia kyseiseen verkkokauppaan, ei myöskään tuotevalmistajaan. Tuo linkki vain ensimmäisenä osui tauluun, netistä kyykkäämällä.

KUUKAUDEN päivät olen nyt torpan katolta ojennellut antenniksi kutsuttua Triax FM5:ttä tuon kyseisen teleskooppivarren nokassa, ja tuo on putki osoittautunut sangen toimivaksi antennitikuksi.

Ensialkuun minua arvellutti tikun vääntölujuus. Mutta ei arvelluta enää. Tikku on sidottu alapäästään kahdesta pisteestä vain noin 60 cm:n matkalta seinätikkaisiin, mutta hyvin on tikku kestänyt syystuultenkin tuiverrukset. Tahallani jätin harustamatta: jos katkeaa, niin katkeaa.

TELESKOOPPITIKUN maksimimitta on jotain 5,5 metrin luokkaa. Kun kevättalvella ostin, vermettä myytiin "6 metrin teleskooppivartena". Teleskooppi menee alle 2 metrin kasaan, joten se helposti mahtuu matkaan, takapenkin suksiluukusta jne. Ja saapihan tuosta helposti oravakepin jängällekin.

Toki, tilapäis-QTH:stakin saattaa helpostikin löytyä 5...6-metrinen riuku antennitikuksi, mutta tikun muotoilu suoraksi ja alapäästään pyöreäksi eli helposti rotatoitavaksi, voi teettää askaretta.

NIINJUU, tuon pihatyökalun oksasaha puree varsin hyvin, mihin tarkoitukseen tikun alunperin hankinkin. Paikallisen myyjän mukaan, sahapäätä ei varaosana saa. Pihatyökalun muita hilppeitä en ole edes koestanut, mutta silmämääräisesti nuo muut hilppeet näyttävät... miltä näyttävät.

Kuitenkin: hyvin toimiva oksasaha, hyvin toimiva antennitikku.

Että tällainen tapaus, tällä kertaa.

73, IS