Lainasin tuohon alle pätkän Markun kirjoituksesta koska katson olevani yksi niistä hillittömistä tekniikan keskustelijoista.

Olen itse hyvinkin onnistunut (laiskuuttani) olemaan kirjoittamatta lehteen moniakin tekniikkajuttuja pitkän aikaa varsinkin kun saman asian tiedottaminen netissä kotisivuilla on nopeampaa, halvempaa, helpompaa ja myöhemmin haettavaakin kuin lehtiartikkelit. Nyt mukaan ovat tulleet vielä Facebook yms. tiedotuskanavat.

Sille ei tietysti mahda mitään, että DX-kuuntelijoiden joukossa on erityisesti tekniikasta kiinnostuneita aika vähän. Ja tietty kommunikointia niiden vähien kesken syntyy tämmöisillä palstoilla. Ja aivan varmasti sitten muut helposti kokevat olevansa ulkopuolisia asiassa.

Mitä sitten tulee Radiomaailmaan niin olen aina kuvitellut, että sinne on kaivattu lisää teknillisiä juttuja. Juttujen pituuden suhteen itse olen sitä mieltä - ollaan millä alalla tahansa - että lehtiartikkelien surkeus on juuri siinä, että ne useimmiten ovat liian pintapuolisia ja lyhyitä jotta niistä olisi todellista hyötyä. Ja jos asia on vielä niin, että tietoa ei ole kovin hyvin muualta kyseisestä asiasta saatavissa niin hyöty jää vielä pienemmäksi. Onneksi Internetin aikoina tilanne on miltei asiasta kuin asiasta parantunut vaikka turhaa tiedon panttaamista vieläkin esiintyy.

Syyllistyn myös ammattilaitteiden kehumiseen koska sitä mieltä olen ja niitä kerään. En voi sille mitään, että erilaiset radiotekniikan toteutukset ovat se alue mikä radioharrastuksessa minua kiinnostaa ja useimmiten ne juuri tuon puolen laitteissa ovat parhaiten tehtyjä - mikä taas lisää arvostustani koska mm. työelämässä minut on kasvatettu arvostamaan laatua.

Myös laitteiden toiminnan selostamisen voisin käsittää olevan merkityksellistä muillekin kuin tekniikan harrastajille siitä näkökulmasta, että miksi joku asema kuuluu jollain radiolla paremmin kuin toisella. Onko siihen syynä joku teknillinen ratkaisu joka toisessa on parempi kuin toisessa jne..

Tietysti tähän voi vetää sitten sen näkökulman tämmöiseen pieneen tekniikan harrastajan ryhmään kuuluvana, että suuri osa lehden sisällöstä ei taas melko puhtaasti tekniikkaa harrastavaa kiinnosta - eivät edes ne tekniikkajutut jotka sisältävät jo tuttua tietoa ja ovat suunnatut "tavallisille kuuntelijoille". Aika vähän löydän itselleni pedition - ja muista matkakertomuksista esimerkiksi.

Varallisuus mitä harrastuksiinsa voi käyttää on varmasti jäsenistömme keskuudessa laidasta laitaan. Itse olen edustanut miltei koko ikäni tuloiltani suomalaisten keskiansion alittavaa ja vaikka vielä töissä ollaan niin reaaliansiot eivät kyllä kasva ja huippu saavutettiin 80-luvulla. On sitten persoonakohtainen kysymys miten määrittelee mihin rahansa pistää ja mistä menoista nipistää. Omissa laitehankinnoissa esim. tänä vuonna on iso osa tullut myös lahjoituksena.

No Facebookissa tulee tänäänkin esille "uusia vanhoja" ammattivastaanottimia joiden valikoima on minulla taas lisääntynyt...

73,s IJL