Moi, koko pistelaskenta ei ole kovin ajankohtaista - enää- kohdallani. Joka
tapauksessa taisin avata koko keskusteluryöpyn. MUTTA, nyt olen aidosti saanut
lisätietoa tästä kimpparaportoinnista. Jos ja kun homma tehdään kuten Jarmo
sanoo, niin minulle asian laita selkeni (valitettavasti JHU:n aiempi viestintä
asiasta on mennyt ohi silmieni, sorry). Ennen olin jostain saanut virheellisen
kuvan asiasta (muistaakseni Tapio Kalmin kirjoituksista tällä foorumilla?
Anteeksi jos muistan väärin!)
Se mitä ja millaisilla sääntökokoelmilla vuosikokouksessa päätetään on toki
edelleen  epäselvä minulle (ja kait muillekin?) Joka tapauksessa JHU:n
perustelut olivat aika vakuuttavat.
1. Jokainen kuuntelee omilla radioillaan (sdrillään) peditionilla
2. He käyttävät samoja lankoja (kun kelit tietyssä suunnassa niin
luonnollisesti näin) Toki jonkun muunkin langan VOI valita, jos pyrkii hakemaan
jotain erikoista hieman erikoiseen aikaan (mutta senkin saattaa samassa
huoneessa tehdä joku toinenkin, varsinkin kun vastaanottimia lienee
useampi/kuuntelija)
3. Yhteisraportointi asemalle tehdään asematallenteen omaavien -EI MUIDEN
toimesta.
4. Yhteisraportti lähetettäessä asemalle kerrotaan, että nämä kyseiset hemmot
ovat aseman KUKIN kuulleet samanaikaisesi omilla laitteillaan
(vastaanotin+tallennin+kuuntelija). Antenni on ollut sama (tai ehkä joku
viereinenkin lanka jossain tapauksessa?).
5. Vastaus tulee asemalta jollekin jäsenelle/koko poppoolle (mahdollisesti
johonkin yhteiseen e-mailiinkin?)
6. QSL on jokaisen raporttiin osallistuneen (siis aseman kuulleen)
hyödynnettävissä.
Asemille asia on toimiva ja hyvä ratkaisu (ja myös muille jossain muualla
asemaa kuulleille ja raportoinneille), koska ei herää ihmetystä että mitkä
"Bellabarbat" ne Suomessa oikein jyllävätkään. (Jos siis saisivat vaikka 3
samanaikaisesti tehtyä, hyvin samansisältöistä raporttia samasta
kuuntelupaikasta eri ihmisiltä). Vastaushalukkuus pysyy varmaan parempana.
Eli noilla pohjatiedoilla asia on ihan ok!

AHE -nyt varmaan takinkääntäjäksi leimattu :(