Asun alueella, jossa on viisi rivitaloa (yhdessä niistä asun), päiväkoti ja
vieressä terveyskekus vanhusten palvelutaloineen.
Nämä rivitalot (jossa siis on tänne muuttaessani remontoitu yksiöni) ovat
lähinnä vanhuksia ja eläkeläisiä täynnä.
Tuo tarkoittaa, että minunkin eläkeukon asunto on invalidimitoitettu
remontin yhteydessä.
Eli jos selkäni ja koipeni äityvät pahemmiksi niin täällä pärjäisin
pyörätuolissakin, kylppäri ja keittiö on mitoitettu pyöratuoliasukkaalle.
Ja näitä asuntoja on vaikea saada palamaan, ulkovarasto mukaan lukien
asunnossani on tavan palohälytimen lisäksi neljä (!) superhälytintä, joista
hälytys menee suoraan Ouluun ja siirtyy välittömästi sieltä Hailuotoon.
Tämän talon palohälytin on oveni pielessä ja soinut aika usein, itsekin
ruoan laiton yhteydessä olen siinä onnistunut, eli herkässä se on.
Eteisessä on lisäksi seinässä sammutuspeiton vieressä lasin alla hälyttimen
nappi.
Ja jos dementia alkaa yllättää voin aktivoida ulkona olevasta pistokkeesta
kulun valvonnan, eli heti kun oveni aukeaa lähtee siitä hälytys viereisen
palvelutalon jatkuvalle päivystykselle. =)

Eläkeläisten ja vanhusten lisäksi täällä asuu vain muutama nuorempi, pari
nuortaparia isommissa asunnoissa kauimmaisissa taloissa.
Tuo tarkoittaa sitä, että naapureistani sammuu televisot yleensä siinä
kahdeksan aikaan illalla ja tietsikoita ei asunnoissa ole.
Eli voi sanoa, että suhteellisen häiriötön paikka.
Tietysti MW- kauden aikana aasiakuuntelua voi joskus haitata pieni tv-
pörinä kun lähin naapuri katselee kotimaista elokuvaa.

t. MNi