Hyvä HiFi-testilevy ajaa saman asian. Ja jos kuulette heinäsirkan sirityksen
... ainakin 13-14 kHz taajuudet tulevat "läpi".

Lähettäjä: DX [mailto:dx-boun...@hard-core-dx.com] Puolesta Juha Solasaari
Lähetetty: 9. elokuuta 2014 14:49
Vastaanottaja: Suomalaisten DX-lista
Aihe: Re: [DX] Päivän paras FM-uutinen ;)

Kuinka moni meistä vielä kuulee esim. 15 kHz?
Testailkaapa äänitaajuusgeneraattorilla ja hyvillä kuulokkeilla.
-

Jos muistan oikein, ei NL:n aikaan sikäläisten MW-lähettimien
modulaatiokaistaa rajoitettu ainakaan 4.5 kHz:iin, mikäli rajoitettiin
lainkaan. Tulos oli tietenkin ylileveä. Muistatteko?
Valitettavasti silloin ei ollut SDR:iä käytettävissä, joten tuloksen
havaitseminen ja havainnollistaminen oli hankalampaa.

Esim. kidekoneella kuunneltu lähiaseman signaali oli aivan erinomaista
laadultaan (poislukien mahdollinen modulaatiokaistan taajuusrajoitus).

Toinen juttu AM-lähetteen vastaanotossa on QRN eli ukkoshäiriöt.
FM-ilmaisin jota edeltää amplitudinrajoitin on näille pulssihäiriöille
huomattavasti tunteettomampi. Maallikot puhuvat aina "rätisevistä
putkiradioista", mutta syy on juuri tuossa, ei putkiradioissa sinänsä.

73 de JTS

- - -