7812-sarjan IC-piireillä käy muutos 12 => 5 volttia, eli tällöin kaksi 6
voltin akkua sarjaan. 6 voltista ei stabilointi riitä, liian vähän
jännite-eroa. 73 de SDXL1398/OH5MD, Ilkka M.

-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: DX [mailto:dx-boun...@hard-core-dx.com] Puolesta Reijo Alapiha
Lähetetty: 25. lokakuuta 2014 15:02
Vastaanottaja: Suomalaisten DX-lista
Aihe: Re: [DX] Virtalähteet

Ennen vanhaan tarvittiin useinkin tarkkaa 5 voltin jännitettä kun tehtiin
mm. taajuuslaskimia ym. TTL logiikkapiireillä.

Etuvastus ei ole oikein hyvä, sillä sen jännitepudotus riippuu sen läpi
menevästä virrasta. Tällöin jännite hieman vaihtelee kuormituksen mukaan.
Jos laitteen virankulutus on vakio, niin silloin tämä on hyvä ratkaisu.

Tavalliset jänniteregulaattoritkaan eivät toimi kunnolla noin pienellä
jännitteenpudotuksella.  Pitäisi olla useita voltteja.

Jospa laittaisi muutaman diodin sarjaan? Niiden kynnysjännite on melko
vakio. Riippuu kuitenkin hieman lämpötilasta.

Reijo Alapiha