Tätä olen usein pohtinut, samoin kuin lentokonereflan maksimikantamaakin.

Meteorireflan minimikantamaksi olen hatussani kuvitellut noin 700 km. Nyt kuitenkin, eli
4. elokuuta, ti-aamuna 0920 UT taajuuden
91.5 YleX Posio [543 km] kantoi mukanaan myös SR P2:n, ilmeisesti Östersund-tx:n.

Posion tolppa tulee minulle usein lentokonepingauksena, ja antennini vakiintuneesta suuntauksestakin [eteläluode] johtuen kestää yleensä luokkaa max. kolmisen sekuntia. Tämänaamuinen noin 20 sekunnin siivu ei mielestäni selity lentokoneheijasteena, muun muassa vahvan dopplerin takia. Edelleen, olisi haastavaa kuvitella lentokoneheijastetta, joka jaksaisi poimia sekä Posion topan että lähimmän SR P2 -tikun 60 astetta sivusta.

Harmikseni, en nauhoittanut tuota leiskaa, kun tässä on vielä Es-moodi päällänsä.

Täytynee vedellä näitä FM-juttuja pois tuolta hardcore-listalta, jottei ole liian FM-painotteinen kesäisin tuo lista.

73, IS