Jos uusia laitteita haluaa, kannattaa myös harkita postimyyntiä esim. Saksasta.
Valikoima on kattava ja hinnatkin OK. Olen itse hankkinut muutamia laitteita
kummastakin ja palvelu pelaa näissä hyvin.

https://www.wimo.com/main_e.html

http://www.thiecom.de/

SDR-laitteista kohtuuhintaisia olisi esim. ELAD FDM-S2. Mutta vaatii tuon
tietokoneen. Käytetty ICOM IC-R75 olisi myös hyvä vaihtoehto … uuden hinta on
noussut turhankin paljon. Mahtaisiko kenelläkään DX-kuuntelijalla olla
nurkissaan ylimääräisiä, mutta hyväkuntoisia Icomeja?

Ns. maailmaradiot voisivat olla aloittelijalle yksi hyvä ja kohtuuhintainen
vaihtoehto, vaikka eivät ne näille SDR-laitteille nykyisin pärjää. Esim.
SANGEAN ATS-909X.

Alinco DX R8E ei ole niitä parhaimpia vastaanottimia  – mutta toki
kohtuuhintainen. Ks. esim. http://www.fenu-radio.ch/ . Tälläkin varmaan alkuun
pääsisi.

Antenneja kannattaa kokeilla erilaisia … siitähän sitten näkyy, miten nämä
toimivat. Ongelmana kerrostaloissa ovat yleensä nuo muiden laitteiden häiriöt
- mutta tämän kuulee vasta kokeilemalla. Eivät nämä muita antenneja häiritse,
jos nyt et ihan näihin kiinni laita. Kaksi hyvää neuvoa (jos mahdollista): 1)
mahdollisimman korkealle ja 2) mahdollisimman kauas rakennuksista ja
sähköjohdoista. Usein kuitenkin on tehtävä kompromissi, mihin antennilangan
saa. Parvekkeellekin antennin saa – tosin lanka-antenni voisi vaatia
jonkinlaisen sovittimen (antenninviritin) toimiakseen 100-prosenttisesti.
Mutta alkuun pääsee suoralla lankaliitännälläkin tai koaksiaalilla antennin
päästä vastaanottimeen. Eli ei oikeastaan kannata ajatella, että ei toimi …
vaan kokeilla ilman ennakkoluuloja. Vasta tulokset ratkaisevat.

Dressler-antennia myydään USA:ssa (ei Euroopassa) – mutta ovat kovin kalliita
ja eivät erityisen hyviä. Valmistajana on nyt joku muu kuin alkuperäinen
saksalainen firma. Muutaman kymmenen metrin langalla saa vastaavia tuloksia
paljon halvemmalla … joten en suosittele. Wellbrook-looppi olisi myös hyvä
parvekeantenni ja keskiaalloilla jonkin verran suuntaavakin, vaimentaa myös
ulkoisia häiriöitä. On vain kovin kallis nykyisin.

73 de SDXL1398/OH5MD, Ilkka M.