Samoilla ajatuksilla myös täällä, nykyisin 99 % UTE- kuuntelijan jatkaen.

Markku Niiranen kirjoitti 11.11.2017 18:11:
Täytyy myöntää, etten minä ja nämä ns. "suomalaiset vapaat
radiot" ole koskaan kohdanneet toisiaan.
Koska en ole ymmärtänyt moista sekoilua.
Asioista voi olla toista mieltä.
Ja sitten kun näitä soittorasiota tuli pilvin pimein kaikkine
ketjuineen (monelta osin jo ulkomaalaisten omistamia) koko FM- alue on
kuin ala- arvoista jumputusta.
Näin jo hieman vanhemmalle (ja nuorihan olen :) ) harvassa on ne
asemat joita viitsii kuunnella.
Kyllä ne harvat löytyy YLE:n puolelta, (tai joku klassinen) ja FM-
kuuntelijoiden kauhu NOVA on todella sitä eli kauhua.
Joukossa joku Dei ym., joiden juttuja  ajatusmaailmaltani teosofina en
kaikilta osin ymmärrä ja hyväksy.
Vaikka pitäisi ymmärtää... kai?
Eli mitä nämä "vapaat suomalaiset asemat" haki ja sai?
Nykymaailmassa minua hymyilyttää jo sana "free radio."
Mikä vapaa ja mistä vapaa?
49 metrin asemat netin mukaan kuitenkin pitkälti QSL- vastauksissaan
edelleen käyttävät itsestään nimeä "free radio."
Samaa hevonsontaa kuin vuosikymmeniä sitten.
Mikä vapaa radio?
Mikä vapaa, joka voi toimia jopa taajuuksilla, joilla voi häiritä
tärkeitäkin toimintoja?
Näitäkin on sattunut,
Ehken ei nyt.

Joskus 70- luvulla kuuntelin muutamia hollantilaisia MW- alueen
polkka-asemia, eli niitä piraatteja alueen loppupäästä.
En voi ymmärtää miten niistä voi kiinnostua vuosikymmeniksi niin
keskiaalloilla kuin 49- metrin bandilllakin?
Tämä vain omaa rajoittenuisuuttani.
Huom tämä! =)
Yhdeltä polkkaholannikkaalta 1977 piruuttani hankin vastauksen
muistoksi.
Ihan komea QSL- kortti ja A4- sivuinen kirje silti tuli vastaukseksi.
Mutta yhtään hollantilaista en kyllä tavan keskiaalloille kaipaa jo
nyt olevien lisäksi.
Nämä nykyisetkin riittää.
Kun saksalaisetkin jo lähti...
No mutta: DX- kuuntelu käsittää kaikkea laidasta laitaan (kuten
myös omat  NDB- kokeiluni. =DD )
Yhteen hollantilaiseen piraattiin törmäsin taivaallisen FM- vuoden
2010 keleillä.
Ja nyös RDS- tunnisteet tuli.
RM:n lokissa tuo oli painettu (samaan aikaan muualtakin kuultuna)
tummenetulla.
Eli uusi asema.
Noh..., jonkin muun olisin uudeksi kelpuuttanut.
Ja tuotakaan en itse ilmoitellut.

Piraateiksi (jo näitä kaiken maailman "free- asemia" ennen)
laskettiin kaikki merirosvoasemat.
Mutta koska kansainvälisillä laineilla siten toki dx- pisteissä
hyväksyttäviä.
Tosin se laillisuus oli joskus niin ja näin.
Onhan noita ikiaikaisia nuoruuden kelanauhoituksia kai jokusen verran
minullakin . =D
Veronica, Caroline, Northsea, Seagull ym...
Näiden vastineeksi tuli Luxy, joka selkeästi taisi viedä pitkälti
noiden siivun.
Ei ihan kun kai se "merirosvous" viehätti.
Mutta en todella olisi itse jaksanut kirjoittaa lehteen moisista
satoja "Merirosvoraportteja." vuodesta toiseen.
Miksi?
Huh ja huh.

Tässä mun mielipiteeni "vapaista asemista."
Jos kirjoitusvirheitä taas tullut se annettakoon anteeksi.
Kirjoitin nopeasti ilman sen kummempia tarkistuksia.
Ja suurin osa (ennen mahdollisista) lukijoista sekoilee kai jo vuosien
tapaan facebookissa tai muussa some- paratiisissa lukematta tämän
foorumin sotkuja.
Mulle se sopii. =D

Mutta mie jatkan omia kuuntelujani.
Ja raportoinkin joskus.