Ben non ... Michel, ça ne doit pas être aussi simple que cela

Voici un extrait de la notice des Contrôleurs Hacker (donc Jeti)
Setting the Timing Mode
• It is possible to change the timing on this generation of speed
controllers.
• All controllers are supplied in Timing Mode 1 (Optimized for Hacker
Brushless Motors). If you
are using a different brand of motor, set the right timing for optimal
efficiency for your type of brushless motor.

Timing Mode 1 – (2-5 degrees) optimum timing for Hacker Brushless Motors
(DONC des 2 pôles? JLB)
Timing Mode 2 – (10 degrees) optimum for Aveox or Astro motors and for
Maximum RPM on Hacker Brushless Motors
Timing Mode 3 – (18 degrees) optimum timing for Phaser, Mega, Plettenberg
and for Maximum
RPM on Aveox, Astro motors
Timing Mode 4 – (30 degrees) optimum timing for AXI, Köhler or Actro motors
and for Maximum
RPM on Phasor, Mega, Plettenberg motors

Il semble y avoir quelque chose de scientifique "là" ... mais je me suis
dégonflé
http://www.dokidoki.ne.jp/home2/tohrus/brushless/motorsimE.html

Par ailleurs la lecture du manuel de mes contrôleurs MGM me laisse entendre
que les "faibles timing" (de l'ordre de 3 à 5°) seraient pour les moteurs à
faible inductance ... mais
        - je ne sais pas reconnaitre les moteurs à faible inductance
        - c'est une interprétation tout à fait personnelle

Amitiés
Jean-Luc BOUTILLON
GSM +33 (0) 684 512 886