From: [EMAIL PROTECTED]
To: freebsd@lists.enderunix.org
Date: Wed, 19 Dec 2007 21:43:39 +0200
Subject: RE: [FreeBSD] freebsd de defrag?

Merhaba,

Fragmentasyon kavramindan ne anladigimiz
onemli. Bu kelimenin filesystem dunyasinda iki tur anlami var.

 Dosyalara
     ait parcalarin ardisil olmamasi

Dosya sistemine dosya parca parca yazilmis
ve bu parcalar ard arda degilse okumada soyle bir sorun olusuyor. Isletim
sisteminin dosya okumasi soyle olur: Kafa diskin tepesinde bekler. Disk doner.
Aradigi parcanin oldugu yer altina geldiginde okuma yapar ve bir sonraki
parcanin denk gelmesini bekler. Kafa saga sola hareket etmez. Ileri geri gider
sadece. Yani sektoreri diskin donusu ayarlar, track leri kafa ayarlar.

Bunu havaalanlarindaki bavul alma islemine
benzetebilirsiniz. Onunuzden bir suru bavul gecer, ama siz size ait olanlari
alirsiniz. Digerleri ile ilgilenmezsiniz. Burada siz kafa rolunu, donen
platform ise disk rolunu oynar. Eger iki bavulunuz varsa bunlar ard arda ise
ilkini almak icin egildiginizde ikincisini de alirsiniz. Tekrar dogrulup
ikincisinin onununuze gelmesini beklemezsiniz.

Iste bu nedenle dosyanin parcalarinin
pespese olmasi performans artisi saglar.

 Dosyanin
     veya parcasinin onun icin ayrilan yere gore kucuk olmasi.

Dosya sisteminin bicimlendirilmesi bir
tarlanin parcalara ayrilmasi gibidir. Ciftci tarlasini karma karisik kullanmak
istemez. Bicimlendirir. Yani domatesleri bir araya, patlicanlari bir araya
fasulyeleri
bir araya toplar. Diskin bicimlendirilmesi de bu sekilde anlamli parcalara
ayrilmasi demektir. Bunun en onemli nedeni aradigini bulmaniz, neyi nereye
koyacaginizi bilmeniz icindir.

Newfs programi freebsd’de diski
bicimlenirir. Bicimlendirken bloklara ayirir. –b parametresi blok
buyuklugunu belirler. Default 16K’dir. Sizin dosyaniz eger 6K ise, bu
diskte yine 16K’lik bir alan kaplar. Bu da diskin israfi demek olur.
Diger fragmentasyon da bu oluyor. Disk bloklarinin kucultulmesi cozum degil.
Ornegin
1K yapsaniz bu durumda bir dosya 16 parcaya yazilacak ve ustelik bunlar da
yukaridaki turden bir fragmanasyona ugrayacak. Ayrica her blok icin bir meta
bilgisi tutulur. Bir adet meta bilgisi diskte tutulacagina 16 adet meta bilgisi
tutulacak. Bu da ayri bir israf ve aranani bulma zamanini uzatir.

FreeBSD acisindan konuya bakarsak:

FreeBSD kendisi bu ayarlamalari yapar ve
sizin icin ilgilenir. Blockl-level fragmentasyon cozumu dosya sisteminin kendi
icinde var. Siz newfs ve tunefs ile nasil yonetecegini belirtebilirsiniz. Bu
parametreler neler:

Newfs icin:

-b block size

-f freag-size

-g beklenen ortalam dosya buyuklugu

-o optimizasyon

Tunefs icin:

-f beklenen ortalama dosya buyuklugu

-m minumum bosluk

-o alan veya zaman optimizasyonu

Fsck programi size estlerini yaptiktan
sonra fregmatasyon orani hakkinda bilgi de verir.

/dev/ad0s1a: FILESYSTEM CLEAN; SKIPPING CHECKS

/dev/ad0s1a: clean, 208790 free (1540 frags, 180450 blocks, 0.3% fragmentation)

Selamlar…