Kollade igenom betänkandet för e-leg[1]... Intressant att de är positiva till
en central signeringentjänst, och speciellt detta (sid. 309, eller 296 i
PDF:en):

  "Användaren behöver inte installera någon specialkonstruerad
  klientprogramvara. Hela processen att signera kan utföras med
  en vanlig webbläsare."

Riktigt trevligt med något som är platformsoberoende och inte förlitar sig på
datorns/webbläsarens säkerhet. Gillar inte riktigt att köra BankID och osäkra
plugins i samma webbläsare... Och smartkort hjälper ju inte om programmet visar
fel text att signera...

Störtsa problemet som jag ser det är hur man ska lösa phising. Om jag går in på
skatteverket-fast-felstavat . se eller så vill jag ju inte att den ska kunna
agera man-in-the-middle. Swedbank har löst detta rätt snyggt genom att
challenge-koden man skriver in är t.ex. kontonummer eller belopp, men för att
godkänna andra saker (t.ex. en hel deklaration) räcker det knappast...

[1] http://www.regeringen.se/sb/d/12840/a/158256

--
Vänliga hälsningar,
Samuel Lidén Borell