Jaah!!! Seinfeld is terug! Alleen zijn het maar twee kleine reclamefilmpjes van 5 minuten voor American Express. En er zit een heus 'making off' filmpje bij die net iets langer is dan de filmpjes zelf. Seinfeld legt daarin uit waar de filmpjes over gaan: "It's just me with Superman hanging out". Echt Seinfeld dus.

De filmpjes zitten versleuteld in een advertentie website, http://www.jerry.digisle.tv om precies te zijn (met dank aan Erwin vd Zande weer), maar ik heb de directe links naar de Quicktime filmpjes achterhaald. Als Windows-filmpjes kan je ze ook zien, dan vervang je mov door wmv in deze links:

http://www.jerry.digisle.tv/media/uniform_300k.mov (31Mb)

"Helloho."
"Superman!"
"Yes."

"Should go back in time and read the instructions..."

http://www.jerry.digisle.tv/media/Hindsight_300k.mov (27,7Mb)

"No going back in time! Do you know how many people you annoy with the back in time thing?"

"No flying! That was our agreement. Road trip. On the ground. No flying."

Wel in deze volgorde kijken, want er zitten referenties in de tweede naar de eerste. En in beide zitten natuurlijk referenties naar Seinfeld afleveringen en allerlei film-klassiekers. Zoals er ook in elke Seinfeld-aflevering een referentie schijnt te zitten naar een filmklassieker. Er was een website waar ze ze allemaal uitgezocht hebben herinner ik me vaag. Deze noemt er een aantal http://www.movieprop.com/tvandmovie/Seinfeld/movies.htm op plot-niveau. Deze lijst geeft allerlei referenties, al is het maar een filmposter in beeld http://wave.prohosting.com/tnguym/movepar2.html

Maar dat terzijde. Dit is the making off reportage, ook wel leuk, maar minder:

http://www.jerry.digisle.tv/media/behind_300k.mov (36,2Mb)

Mocht die website verdwijnen of wat dan ook, ik heb een mirror gemaakt voor deze filmpjes:

http://reinder.rustema.nl/fun/uniform.mov
http://reinder.rustema.nl/fun/hindsight.mov
http://reinder.rustema.nl/fun/behind.mov

Oh, trouwens, nog steeds leuk is de trailer voor de film The Comedian van Seinfeld, maar daar wees ik 9 februari vorig jaar al op: http://www.apple.com/trailers/miramax/comedian.html

--
ReindeR (met Visa en Mastercard, nog geen AmEx)