Een e-mailinterview door Marion Smale in de krant van de hogeschool
waar ik les geef. Over geschiedenis in het onderwijs.

http://asp.hsbrabant.nl/punt/archiefdocs/13punt10.pdf

'Als het niet op het web te vinden is, heeft het niet plaatsgevonden'

Reinder Rustema Docent media bij Communication and Multimedia Design
(CMD) in Breda

'Studenten hebben de neiging om de eerste zoekresultaten van Google
of de informatie van online encyclopedie Wikipedia als de ultieme,
objectieve waarheid te zien. Ook al zijn er boeken vol geschreven,
als het niet op het web te vinden is, heeft het volgens hen niet
plaatsgevonden. De geschiedenis beschouwen als een verzameling
gebeurtenissen, met vaak spannende Amerikaanse verfilmingen, is niet
zozeer wat ik ze wil leren. Ze moeten de geschiedenis zien als het
verhaal van onze beschaving, met onderlinge causale verbanden.
Voordat het één plaatsvond, moest eerst iets anders plaatsvinden.
Met de nadruk op de ontwikkelingen in het denken van de mensen uit
die tijd. Typisch het soort geschiedenis dat lastig te verfilmen of
te 'googlen' is. Hoe kun je bijvoorbeeld zoiets als de Verlichting
begrijpen als je de bijgelovige middeleeuwer niet kunt plaatsen in
zijn tijd? Dit heeft niets te maken met het opdreunen van jaartallen
en gebeurtenissen, maar is wel belangrijk bij het interpreteren van
informatie. Media veranderen onze ervaring van de werkelijkheid.
CMD'ers moeten weten met welk medium ze wat kunnen bereiken. Er
zijn gebeurtenissen die de massamedia niet halen, maar wel
wereldwijd een klein publiek vinden via internet. Tegelijkertijd
moet nieuws voor de massamedia steeds groter, spectaculairder en
angstiger zijn, wil het nog een beetje aandacht trekken. Geniaal
gebruik van televisie is bijvoorbeeld live twee vliegtuigen in een
hoog gebouw laten vliegen. Daardoor wordt zo'n gebeurtenis als extra
belangrijk ervaren. In dit vak is het belangrijk om kritisch te staan
tegenover informatie, inclusief 'de geschiedenis'. Ik zou erg blij
zijn als mijn studenten begrijpen dat 'de geschiedenis' niet
bestaat, dat het een permanente onderhandeling is over de
interpretatie van gebeurtenissen die als dominant worden ervaren en
onze cultuur vormen.'

--
ReindeR

Antwoord per e-mail aan