Metro, Nieuws, pagina 4, 23 augustus 2013.

http://reinder.rustema.nl/gepubliceerd/20130823_nl_metro-pag4.png (hele pagina)
http://reinder.rustema.nl/gepubliceerd/20130823_nl_metro-politiek_geeft_geen_gehoor.png
 (onderstaand stukje)

http://www.metronieuws.nl/nieuws/fractie-van-petities-bereikt-politiek-den-haag/SrZmhw!rKP0s4wTYbn6/
 (webpagina)

Reactie Reinder Rustema, oprichter petities.nl

"Op de site zie ik honderden petities per jaar die het niet halen tot in de
Tweede Kamer. Het prille begin gaat vaak nog wel. Snel even mensen enthousiast
maken en mobiliseren. Maar de petitie wordt zo vooral gebruikt als een
noodkreet, een schreeuw om aandacht. We gaan de straat niet op, we staken niet.
Het tekenen van een online petitie is dan een tijdelijke uitlaatklep.

Maar een goede petitie is ontzettend veel werk. Als je alleen maar een
handtekeningenactie online gooit en het verder op zijn beloop laat dan bereik
je niks. Want zelfs als je de handtekeningen weet aan te bieden aan een
Kamerlid wordt het nauwelijks opgepakt. Dat kun je ook de Tweede Kamer
verwijten.
Ik heb 4 miljoen e-mailadressen in mijn database zitten van mensen die al jaren
op een antwoord wachten. Daarom ben ik zelf een petitie begonnen:
´antwoordop.petities.nl´. Eigenlijk zouden de mensen die de administratie van
de Kamer bijhouden moeten bewaken wat er met die petitie gebeurt. Een simpel
bericht terug naar de ondertekenaars van een petitie met een uitleg over wat er
met hun handtekening is gebeurd maakt een wereld van verschil."