Mansugeche Monis Mansugi Samballpi

“Children with good manners come out on top.
Well-behaved kids are more likely provide enthusiastic
words of appreciation like “please”, “thank you”,
“excuse me”, “you’re welcome”, “may I”, “sorry”, not
only convey proper gratitude…….

Teacher Guilhermina Dias de Rosario ikravea vorgant
xiktelea vidhearteank bore vagnnuke voir aplem
nim’nnem bhaxonn ditali. Bori xist apnnailear ek vhodd
mansugecho nagrik zaunk xokta mhonn tinnem
vidhearteanchea monant uzvaddachem kirnn zagoilem.

To dis SSCE (teddnachi XI-vi) vorgant xiktelea
vidhearteancho nim’nno vo suvalleak (send-off) dis
aslolo. Fuddarak tannim konn tori zaumchem oxem monant
dorun teacher Guilhermina aplea bhaxonant tankam
zaitem xikoitali.

Nikal jahir zatoch fuddlem xikop nanv vaztea
koleginin zatlem ani thoimsor tankam tore-toreche nove
ixtt-ixttinim gavtelo. Punn bori xist mat khoimchean
ail’leant tem tanchea mansugeche vagnnucher tharlelem
astelem ani oxem korun tea iskolak, ganvant ani
xikxokak abru haddunk xektta mhonn teacher
Guilhermina-n vidhearteank ugddas kelo.

Anikui chintpa xarkelem chitr tanchea nodrek dovorlem
ani tem mhollear ‘mog’. Moga vorvim zaitem korunk
zata. Mog korop ek patok nhoi punn korea niz mogan
akhoch somaz sudarpak zata mhonn tinnem sanglem.
Kolegint chedde-cheddvachi ixttagott asta ti uprant
mogache roste tandpak lagta punn vaitt sonvoim pois
dovorun choll’lem zalear khorea mogak orth asta.
Kolegint astana apnnei-i mog kela mhonn ti gorvan
uloili. Apnacho mogi khup xist samballpi aslo mhonn
tinnem ghorkar Inas-ache gunn mezle.

“One day I was with him on a date,…..” Teacherik kosli
tori dusri iad aili. Tinnem vixei bolldilo ani
mhonnlem “ ok dear students, I will take it this way.”

“Carlos.”

Aple nanv ghena fuddem Carlos putt korun ubo ravlo.

“Yes teacher.”

“If you were on a date, having supper with a cute
looking young lady, how would you tell her that you
have to go to the bathroom?”*

Carlosan, chintukuch naslem teacher Guilhermina oslo
prons vicharit mhunn. Cheddvank lozpi Carlosan
mhonnlem

“Just a minute, I have to go piss.”

Ha, hu, ha, hu korun akh’kich class hansunk lagli.

“Silence!  Teacherin vidhearteank ogeponn samballunk
formailem

Carlos, that would be rude and impolite. What about
you Agnelo, how would you say it?”

Agnelo filho de Redempto mhollear konnui vollkotalo.
Teacher Guilhermina-chea iskolant ievnchea adim to
khoim Pilarchea seminarint  padri zaunk tachea bapain
taka bhorti kelolo. Dev nirmita toxem. Bolaikhi tachi
fatt soddinam zali. Seminar soddchi poddli.
Sadheaponnan ani bore xistin chollpi bhurgo aslo.
Tannem motthvea avazan zap dili.

“I am sorry, but I really need to go to the bathroom,
I’ll be right back”*

“That’s better, but it’s still not very nice to say
the word bathroom at the table.”*

 “And you LAPIT…..”

Teacher-in Lapit-achem nanv genam fuddem mukhlean,
fattlean, bazun boslelea vidhearti Lapita islean
ghuvon, tachea tonddak polleit mottean hansunk laglim.
Lapit khellan, machier gitam gavpan ani her kamani
bhouch huxear punn xikpan mat il’loso zhodd aslo.
Konnachei adharak pavpi akhach lagun taka “Boro
Samarithan” mhonntale. Follam-Torkari kaddleli nhoi
fokot zhadd piki khatalo. To ubo ravlo tedna
chedde-cheddvamnim porthean hanspachem dorlem.

“Silence dear, silence please!!! Let him use his
intelligence for once. Lapit, how would you show us
your good manners”

Lapitan, chintlem, chintlem ani soroll mhonnlem

“I would say: darling, may I please be excused for a
moment, I have to shake hands with a very dear friend
of mine, whom I hope you’ll get to meet after supper.”
*

Klassint, talleancho ghonnghonn ghazlo zalear teacher
Guilhermina besudh (unconscious) zaun kala poddli.

Lino B. Dourado

* Voilea lekh-antle kaim bhag sompadit (edit) keleat

http://www.goa-world.com/goa/poems
http://www.mail-archive.com/cgi-bin/htsearch?config=gulf-goans_yahoogroups_com&restrict=&exclude=&words=Lino+B.+Dourado