Els meus 5 cèntims:

1.- Cal que tots els DNS dins de guifi.net(xarxa) siguin esclaus del
master de guifi.net(domini) i gurb.net(domini) així ens assegurem que
resoldran ip's internes. sinó al intentar resoldre el domini guifi.net
ens podriem trobar que van a consultar el servidor DNS d'internet
(dns*.name-services.com.).

Pq tal com està definit

el servidor DNS de guifi.net és esperanca.gurb.net (dig @10.138.25.68
guifi.net NS)

i el servidor DNS de gurb.net és esperanca.gurb.guifi.net (dig
@10.138.25.68 gurb.net NS)

per tant si definim el nou servidor com a esclau dels dos dominis
coneixarà les ips internes que resolen les entrades NS dels dos dominis.

2.- Per altra banda, al afegir un nou domini (ex: marc.cat), definiria
els registres NS d'aquesta manera:

marc.cat NS     marc.guifi.net (master, afegir registre A apuntant a la ip
interna)
marc.cat NS     esperanca.gurb.net(esclau)

després al intentar fer una consulta a marc.cat es trobaria que els
servidors DNS responsables d'aquest domini són marc.guifi.net i
esperanca.gurb.net, es resoldrien les seves ips i es realitzaria la
consulta a un dels dos servidors per resoldre per exemple www.marc.cat

l'única cosa que no em queda clar, és com des de dins guifi.net(xarxa)
s'obténen quins són els NS de cada domini. si es fa una consulta al
ROOT-SERVERS. Entenc que a internet, cada servidor DNS té la llista de
ROOT-SERVERS, i aquests li responen quin són els NS per a .cat , per
exemple i aquests respondrien quin són els NS per a marc.cat

dins guifi.net, tot també començaria per els ROOT-SERVERS?

espero haver aclarit algu, enlloc de liar-la més ;)