Jeg har efterhånden været mange gange i de svenske og finske skærgårde. Jeg synes topografiske (landkort) har flest brugbare oplysninger. 1:100000 er udmærket, men 1:50000 giver flere oplysninger om muligheder for at slå lejr. Med kompas, kort og ur er det ikke så svært at finde vej, blot man ofte kontrollerer sin position. Jeg kan blot se at gps kan give et godt suplement.

Hilsen Bo Bensby
----- Original Message -----
Sent: Monday, January 20, 2003 11:58 PM
Subject: Navigation

Nu hvor vi er i gang med at tale om GPS, har jeg selv et spørgsmål.

Da jeg var i Sverige i sommers, gik det hurtigt op for mig, at bare fordi man har moderne elektronik med, er det ikke det
samme som, at man altid ved hvor man er... pinligt!

Min makker og jeg oplevede flere gange, at vi faktisk ikke vidste, hvor vi var (ud over den nordlige halvkugle). Landkending er heller ikke let at benytte, når man befinder sig siddende i en kajak i en skærgård. Et par gange gik vi i land, og tog en position på GPS'en, men når denne skulle identificeres på kortet opstod problemerne! GPS "gitteret" på vores kort var så "grovmasket", at felterne var af ca.5X10 km. i virkeligheden. Dette betyder, at man må sjusse sig frem, og resultatet bliver derefter. Da der selvfølgelig må være forskel på kort mht. positions angivelserne, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad der er at foretrække som kajakroer. Er der nogen, som har erfaringer med dette, og evt. nogle gode fif, er de meget velkomne.

MV.
Thomas