From: "Jakob Hertz" <[EMAIL PROTECTED]>
To: [EMAIL PROTECTED]
Subject: SV: SV: Ny på listen - præsentation
Date: 4 Mar 2003 12:39:34 -0000

Det er ikke så svært at glatte plastik - men hvorfor?

En ru overflade, behøver på ingen måde at gøre båden langsommere!
Der eksperimenteres rigtig meget i de overflader der giver mindre
friktion, og her ser det ikke ud til at en glat overflade er det
optimale, hverken for en kajak, eller en større båd.
Det kan sammenlignes med en ski, hvor man laver riller i sålen, for at
give mindre friktion mod den vandfilm der skabes under skien, og dermed
bedre fart.
Er sålen helt glat, vil den "suge" sig fast til sneen, og dermed bremse.
Boad surfere og playboat kajakker har længe brugt bunde med "riller" i
den ene eller anden udformning, for at mindske friktionen og dermed øge
hurtigheden.

Der er i øvrigt stor forskel på hvordan slitagen viser sig på
forskellige typer plast.
De nye hårde typer, bliver ikke nær så "lodne" som de billige/ældre
bløde typer.

Vil du alligevel glatte, eller evt. lave dybere flænger, kan du bruge en
varmepistol (som man brænder maling af med) den er lettere at styre end
en gasbrænder!
Når plasten er godt varm (varm at holde på) glattes med en pudseklods
eller andet blødt træ.

Rifter der skal smeltes fast igen, laves på samme måde. Dog kan det være
lettere at varme "spånen" op med en lighter - og så bare gnubbe den på
plads igen.

På samme måde kan du fylde nyt plastik i evt. huller.

Man har i mange år

Med venlig hilsen

FarOut / Jakob Hertz
Frisersvej 20
2920 Charlottenlund
E-mail: [EMAIL PROTECTED]
Website: www.FarOut.dk
Tlf. +45 39900953
Fax. +45 39900954

-----Oprindelig meddelelse----- Fra: steen [mailto:[EMAIL PROTECTED] Sendt: 2. marts 2003 10:55 Til: [EMAIL PROTECTED] Emne: Re: SV: Ny på listen - præsentation

On 2 Mar 2003 09:26:16 -0000, Henning Reichstein wrote:

Hej Henning,

>PP både og andre  bløde  plastikkajakker, bliver også skrammet lidt -
får en
>lidt flosset overflade, men materialet er mere slidstærkt end
glasfiber. Til
>gengæld kan du ikke få det uldne look væk.

Fra min tid hvor vi rendte rundt på Panther Plast og satte udstyr op,
kan jeg huske jeg så operatørerne give div plast kasser en tur med en
(kosan-ukrudt) gas brænder for at pynte/lukke/glatte overfladen.

Hvem tør prøve på SIN båd, inden jeg selv tager fat på at fjerne det
lodne look..?? ;)

Hygge
--
steen