Det er en udmærket ide at arrangere et VHF kursus. Jeg har allerede taget
eet, og har et certifikat, og har benyttet en håndholdt VHF transceiver fra
kajak med begrænset rækkevidde,  og så senest en håndholdt VHF anvendt i
sommers i Nordatlanten.  Rækkevidden er (så vidt jeg ved) væsentligt
længere end mobiltelefoners. Hvis man udsender et nødsignal vil man som
regel blive hørt af nogen. Selv hvis man kun bliver hørt af et andet skib,
så er det meget bedre end ikke at blive hørt. Sammenlignet med nødraketter,
så forekommer en VHF mig at være en væsentligt sikrere måde at komme i
kontakt med omverdenen på.

Jeg har ikke selv en VHF. Hvis jeg kommer rigtigt galt afsted og flyder
rundt i min svømmevest uden kajak, så har jeg næppe en VHF i en af
lommerne. Den fylder for meget.

mvh
Anders Heerfordt