Hvis man går ud fra artiklen "Hydrodynamic Drag of Small Sea Kayaks"
(http://www.cyberiad.net/library/kayaks/skmag/skmag.htm)

så kan man tilnærme modstandskraften på en havkajak med formlen
F = 5.39 (enhed:Nm-2s4) * v^2

En realistisk nytte-effekt for en kajakroer skulle være 75W.  Hvis man
løser ligningen for farten, så får man en fart på 2.41 m/s eller 8.7 km/h.
Det er så den forventede marchfart i havkajakken.

Jeg har en typisk march-fart på ca 7 km/h i min havkajak. Det må vel så ses
som et udtryk for at min kajak efterhånden er ret ridset i bunden.

Den kajakforbedring der giver den største fartgevinst for den mindste
udgift burde så være at polere kajakken med bonevoks eller lignende?

Jeg husker Søren Holst-Sørensen's omhu med hans kajak. Han vil ikke skramme
sin kajak i bunden, og lægger normalt et liggeunderlag eller noget lignende
i strandkanten, før han trækker sin kajak i land. Kajakken trækkes derved
op på et blødt underlag, der ikke ridser.  Det må jo så være overordentligt
fornuftigt, betragtet ud fra et ønske om at ro uanstrengt.  Men det virker
som en noget anstrengt måde at komme i land på....

mvh
Anders Heerfordt

Besvar via email