Sebenarnya lama dah saya nak tulis perkara ni tapi tak
berkesempatan, busy bangat..so ambil kesempatan tonite sementara tak
kerja esok sebab ada seminar.
kenapa AP masih belum ditangkap? apa yang saya lihat dari
penglihatan yang tak pakai binocular ni orang melayu suka tolong
orang melayu buat maksiat ( tak semua lah) tapi part  nak memajukan
orang melayu dan umat islam jauh sekali.nak tegur anak muda buat
maksiat pun tak berani...setakat tegur dalam hati konon selemah
iman. lagi naik tocang lah budak2 tu nanti. for me silent means u
approved tingkah laku mereka. of course kena guna diplomasi jugak
nak menegur but the thing is susah nak jumpa orang yang berani tegur
anak remaja masa kini sebab tu kejadian maksiat makin berleluasa.
janganlah asyik guna pendapat tegur dalam hati...it wont work!
tengok contoh AP ni macam mana dia boleh tahu ada serbuan kalau tak
ada inside information. means most probably ada di kalangan pihak
berkuasa tu pengikut dia yang taksub. ada juga possibility AP ni
disorokkan oleh pengikutnya yang setia? that are the possibilities
that i could think of. orang melayu kalau dah taksub dengan
seseorang tu apa pun dia buat semua baik belaka. pengikut rasul
orang melayu hari tu obvious sangat ketabsuban mereka. tak heran
dari kesultanan melaka lagi perkara ni dah berlaku. imbas kembali
kesetiaan hang tuah dan jebat derhaka.siapa yang hero sebenarnya?
bab nak menjatuhkan bangsa sendiri pun hebat sungguh orang melayu
ni. kalau tengok bangsa lain mereka berusaha nak memajukan bangsa
mereka sendiri, mereka sedar diri tak macam orang melayu yang
perasan malaysia ni masih lagi 'tanah melayu' dah banyak kes berlaku
yang sukar untuk dimengertikan.
1- sahabat saya buat plan rumah yang nak dibina atas tanah sendiri,
plan siap bawa ke majlis daerah tempatan, officer tu kata begitu
begini tak cukup tak lengkap.......kalau nak cepat approve kena
bayar this...and that..si kawan malas nak layan duit kopi dia minta
senyapkan aja permohonannya tu lepas setahun terima surat plan di
luluskan boleh bina rumah. dia pun bukan urgent sangat nak buat
rumah tu saja nak processkan application tu aja.
2- seroang businessman terpaksa mengaku, nak hidup berniaga ikut
ajaran islam memang susah. bukan dia tak mau berniaga bersih dan
halal, tapi keadaan memaksa beliau terpaksa hulur duit kopi.
disebabkan aktiviti inilah beliau banyak bersedekah untuk mensucikan
hasil pendapatan beliau.
3- my best friend one nite called said the husband didnt answer his
phone, hari dah 2 pagi dia risau anything happen to him. tunggu
punya tunggu si husband rupanya terpaksa entertain 3 ekor officers
tnb sebab nak luluskan kemasukan letrik di condo yang baru siap.
boss bagi cash 5000 utk majlis entertain tu dah bagi credit card
company lagi in case tak cukup. punyalah mengamok si kawan, nak buat
macam mana si officer tnb ni yang bagi syarat, si husband terpaksa
ikut kata boss masa tu dia engineer biasa aja now dah pangkat besar
orang lain pulak yang kena entertain. tengok receipt, tu dia gro
nama liza lah apa lah semua ada, duit tonggak air kencing syaitan
etc.
4- orang berniaga pasar malam tu ada yang dengki sesama dia orang
jugak. pakai ilmu pelaris dah tah apa2 lagi. kat rumah mak saya kami
semua tengok macam mana si penjual goreng pisang, minyaknya tak
panas2 walau pun api dah buka sekian lama, masuk jugak pisang
nothing happen, minyak tak panas langsung boleh celup dgn tangan
lagi?
nak contoh lagi ke? dah tak larat nak list, bcos my own brother pun
contractor a lot of stories i gathered from him. yang tikam dari
belakang perkara biasa. kenapa lah orang melayu yang beragama islam
jadi macam ni? dia sendiri pun tiba2 kena gari polis tengah jalan
sebab ada orang report he hired illegal workers? tanya polis si
polan bin si polan buat aduan, rupanya kawan baik dia sendiri time
kecik2 main gasing dan bola sama2 tapi dia jadi security guard kat
building yang abang saya buat nampak mat bangla keluar masuk buat
wiring. nak masukkan air, letrik, or talipon semua officers tu orang
melayu belaka apa salah expedite aplication kalau betul nak tolong
bangsa sendiri maju? ni lah antara dilema yang dihadapi oleh peniaga
bumiputra nk hidup dah beli barang lebih dari contractor nonbumi.
tengok  bangsa lain, kalau pemborong tu dia akan jual harga lain
pada peruncit bangsa dia sendiri, pada peruncit bumiputra ni harga
lain sikit. semua nak tolong bangsa sendiri.
mereka ada link antara mereka. contoh mudah kedai repair
motor/kereta, tak ada spare part kat kedai ni dia boleh pi kedai
sebelah yang juga business sama ambil spare part dia dulu. ni saya
sendiri yang alami. kalau orang melayu lah tak tau nak kata.
tengok sekolah china, pibg mereka yang paling berkuasa, sekolah lama
saya dulu pibg berkuasa memecat pengetua? cuba sekolah melayu, ada
bukti nyata si pengetua songlap duit dan tiada keadilan, menindas
etc ( saya sendiri yang report case ni ke pihak atasan dgn bukti
yang kukuh) tapi tiada tindakan langsung. kenapa sekolah china kaya
dan banyak duit compared to sek kebangsaan?
sekolah china yang swasta guru lagi dilayan first class, kalau kena
buat releif dibayar duit ikut jam. tak lah cikgu merungut everytime
kena releif class cikgu yang MC ( mati cepat).
ada sebuah station pengangkutan awam keretapi ( i wont say which one
u guys can find it out). di dirikan station ( betul ke ayat ni means
ada perhentian utk k/api tu lah) padahal kat situ tak ada apa2 pusat
belah belah or tumpuan pelancong pun. yang ada cuma sebuah sekolah
cina, pengusaha keretaapi ni dah fikir masak2 sebelum dia bina rail
tuk train ni. kebajikan anak bangsa di utamakan. padahalnya sekitar
tu bangunan semua buruk2 belaka heran boleh buat hentian di situ.
to b cont...ngantuk dah
oh lupa dah lari dari topic tapi related. kata kawan saya yang
seorang peguam AP memang susah nak didakwa. it involves human right
to exercise their religion. as i said before AP bukan sebarkan agama
islam he was promoting different kind of life...yang aman,
tenteram...etc yang semua tu boleh dapat di kerajaan langit dia dulu
yang penuh dgn teko dan alat perkakas dapur..

--- In hidayahnet@yahoogroups.com, "Abd Mutalib Ibrahim" wrote:
> Elok juga Ayah Pin jadi buruan untuk beberapa lama. Insyaallah dia
akan ditangkap dan dibicarakan. Yang pentingnya, buruan Polis yang
mengambil masa ini akan menghilangkan pengaruh AP kerana masyarakat
Malaysia ni mudah lupa. Time heals orang putih cakap.

> Kemudian bila dia dibicarakan, orang dah tak angkat pusing sangat
sebab cerita AP pada masa itu boleh dikategorikan sebagai cerita
yang dah basi.

> Lagi satu, orang dalam buruan ni tak boleh nak kumpul pengaruh.
Lebih lama diburu lebih elok kerana pengaruh AP akan terhakis lama
kelamaan.

> Yang paling penting sekali dalam hal ini ialah, menyekat pengaruh
AP dari terus berkembang. Ini boleh dibuat dengan cara menangkap dia
dan dibicarakan, atau memburu dia saban masa.

> Tentang kawin lebih dari satu ni, saya lihat masyarakat Islam
dinegara ini suka memburukkan orang yang kawin lebih dari satu.
Semenjak cerita Madu Tiga P.Ramlee hinggalah drama-drama diTV
sekarang boleh kata semuanya memburukkan poligami dan membuat cerita
lawak jenaka tentang poligami ini. Masyarakat termasuk aktivis dan
Menteri Wanita juga berkempen unutk memburukkan poligami.

> Soalnya adakah poligami ini HARAM sehingga diburuk-burukkan?
> Apakah membuka aurat itu HARUS sehingga tidak dibincangkan secara
umum diluar program agama?

> Saya rasa masyarakat Islam di Malaysia ini perlu mengambil kira
masalah keutaamaan dalam menjalankan syariat Islam.

> Aik!!! Ya lah tu. I'll mind my language next time. Bukannya apa,
saya meluat sangat dengan perlakuan 'Ayah Pin tu' termasuk pengikut-
pengikut dia yang bongok tu. Nak kata there was no police report
made on him tapi dia dalam proses buruan. Ikut surat khabar memang
polis nak tangkap dia. Kalau tak kenapa dia melarikan diri. Pengikut-
pengikutnya pun dah ditangkap dan sudahpun didakwa. Kalau ikut
sejarah dan apa yang penah berlaku dalam pasukan polis ada anggota
yang tidak jujur. Serbuan dibuat kenapa Ayah Pin terlepas? PDRM
terkenal kerana kecekapan mereka. PDRM tidak sebodoh itu untuk buat
serbuan semasa Ayah Pin tiada di situ. Mungkin rahsia serbuan
dibocorkan menyebabkan Ayah Pin melarikan diri lebih awal. Ini bukan
tuduhan atau andaian buruk terhadap PDRM tetapi dalam sejarah PDRM
ketidakjujuran anggota pernah berlaku. Dan kemungkinan (probability)
ia berulang dalam kes Ayah Pin tetap ada.

> Ayah Pin offered apa sahaja yang berorientasikan nafsu. Orang yang
kuat nafsu dan lemah mengawal nafsu mudah terikut kerana mereka akan
jadikan cara itu sebagai saluran halal melunaskan nafsu mereka.
Bagaimana seorang ustaz dan ustazah berkelulusan Al-Azhar boleh
menjadi pengikut tegar Ayah Pin. Ia tidak mengherankan dari sudut
terpencil kerana Allah akan jadikan sesuatu itu berlaku jika Dia
mahu sesuatu itu berlaku. Dari sudut manusia yang maha lemah iman,
ia juga tidak mustahil berlaku. Tinggi ilmu agama tidak bererti
seseorang teguh imannya kalau nafsu menguasai sesorang. Lihat kes
seorang guru agama di Selangor baru-baru ini yang merogol anak
muridnya.

> Lihat kisah benar yang terjadi kepada seorang kawan saya. Dia
menubuh markas Al-Arqam di kawasan rumahnya buat beberapa tahun
tetapi dia sendiri tidak menyertai Arqam secara aktif. Yang disuruh
aktif ialah isterinya. Bila isterinya sudah taksub dengan Arqam dia
kahwin seorang lagi dan isterinya tidak membantah. Bila dapat tambah
isteri dia menutup markas Arqam di rumahnya itu dan tidak
membenarkan isterinya aktif lagi dalam Arqam. Arqam bagi setengah
orang ialah penghalal cara untuk nafsunya dapat tambah bur** baru
dan caranya itu tidak salah dan sah. Kita tidak hairan jika Arqam
dapat menarik begitu ramai ahli dan ahli-ahlinya pula terdiri dari
gulungan elit sebahagiannya. Dengan menjadi pengikut Arqam sesiapa
sahaja dengan mudah dapat beristeri empat serentak. Pemimpin Arqam
memanipulasi nafsu seks manusia secara halal untuk menarik ramai
pengikut. Bukan ajaran atau doktrin menjadi penarik. Dalam kes-kes
kumpulan Arqam atau Ayah Pin perbodongan ahli tidak mampu disekat
oleh
>  masyarakat diebabkan halangan undang-undang. Oleh itu pihak
kerajaan sendiri sahaja berhak menyekatnya. Ada ground ke atau tak
ada ground ke ajaran Ayah Pin mesti disekat dengan apa cara. Ia
sangat merbahaya dan merosakkan. Jika perbuatan berzina berleluasa
dan aqidah ummah hancur dalam kumpulan ini, ia sangat merbahaya.
Serbuan oleh orang awam ke atas markas Ayah Pin baru-baru ini ialah
petanda Ayah Pin ialah pemecah belah masyarakat dan punca
ketidaktenteraman awan. Oleh itu  kerajaan telah bertindak menghapus
kumpulan ini. Betul atau tidak, ada asas atau tidak dari segi undang-
undang, sekurang-kurangnya Ayah Pin menjadi fugitive dan tidak mampu
mengumpul pengikutnya lagi. Tindakan kerajaan baru-baru ini sekurang-
kurang memburaikan kumpulan ini. Umpama sekumpulan ayam sedang
menghurung tahi lari bertempiaran apabila disergah (maaf terkasar
bahasa). Bila tahi (Ayah Pin) sudah dibuang jauh, ayam-ayam ini
tidak berkumpul lagi.

> Lihatlah di sekeliling. Ramai orang ilmunya cetek tetapi menjadi
makhluk Allah yang baik. Ramai juga orang ilmunya tinggi tetapi jadi
kaki putar alam. Nafsu akan menjadi raja dan berleluasa merosakkan
ummah jika tiada undang-undang dan peraturan. Jika tidak hukum Hudud
dilaksanakan sekurang-kurangnya undang-undng sivil perlu diubah
supaya 'tahi-tahi' (maaf terkasar bahasa) masyarakat ini tidak
bermaharaja lela.

> [...]
serah
> kat 'ayah pintu'. 'Ayah pintu' memang hebat lagi creatif. Cuma yang
> tak hebat sekarang ni PDRM. Botak Chin dan Bentung Kali yang ada
> pistol boleh ditangkap tapi 'ayah pintu' yang mengidap kencing
manis
> dan tak kuat berlari ni sampai hari ni tak boleh ditangkap. Boleh
> dakwa
> dibiarkan. Dia perosak agama, bangsa dan negara. Jadi ketua
kerajaan
> langit konon. Bila orang serbu tak pun dia naik ke langit. Kepala

Pin
> Tapi,
> dapat

> kenapa
mengamalkan

> bantah

> sekali
> be
She
> thing

> dosa2

> berubah

> melakukan
> tentang
> mementingkan
> mempercayai

> benar2
> Allah
> kementerian
> di
Raja2
> negara

> iaitu

Islam
Allah
> dilaksanakan
> Puasa

> akan

> buat

> nanti
> ada,

> dalam

pandangannya
> [...]
> http://mail.yahoo.com
>
> DISCLAIMER:
>
> This e-mail (including any attachments) may contain confidential
information. If you are not the intended recipient, you are hereby
notified that any review, distribution, printing, copying or use of
this e-mail is strictly prohibited. If you have received this e-mail
in error, please notify the sender or Bursa Malaysia immediately and
delete the original message. Opinions, conclusions and other
information in this e-mail that do not relate to the official
business of Bursa Malaysia and/or its group of companies ("Bursa
Malaysia Group") shall be understood as neither given nor endorsed
by Bursa Malaysia Group and Bursa Malaysia Group accepts no
responsibility for the same. All liability arising from or in
connection with computer viruses and/or corrupted e-mails is
excluded to the fullest extent permitted by law.

http://us.click.yahoo.com/dpRU5A/wUILAA/yQLSAA/TXWolB/TM