Solar sistem untuk penjimatn tenaga ada dua;

a) Solar water heater - dah banyak orang kat rumah-rumah untuk memanaskan air.

b) Solar Photovoltaic (PV) - Digunakan menjana elektrik dari sumber cahaya
matahari. Belum digunaan sepenuhnya di Malaysia. Sudah ada pemasangan Grid
Connected PV di beberapa buah rumah oleh TNB (termasuk di Uniten dan TNRD,
Bangi) sebagai demonstrasi. Pemasangan terbesar adalah di bangunan Enterprise
4, Taman Teknologi Park oleh syarikat yang memajak bangunan tersebut, dlm 340kW
untuk kegunaan sendiri. Beberapa bangunan kerajaan juga telah menggunakan
sistem PV grid connected ini.

Sistem PV stand alone (menggunakan bateri) juga telah digunakan dibeberapa
tempat terutamanya di kawasan pedalaman dan beberapa pulau.

Penyelidikan - Sedang di buat oleh beberapa penyelidik seperti di UiTM, USM,
UTM, UM, UKM dan juga Sirim dan TNB Research. UTM telahpun menjalankan
penyelidikan kereta solar sejak beberapa tahun lalu dan berusaha untuk
meningkatkan kecekapan sistem tersebut.

Halangan utama kenapa teknologi PV ini tidak digunakan secara meluas ialah,
harga nya yang mahal (dlm RM28,000 untuk menjana 1 kW elektrik). Payback period
nya jauh lebih tinggi. Walaubagaimanapun, pihak Pusat Tenaga Malaysia dengan
bantuan UNDP-GEF sedang berusaha untuk mengurangkan "halangan" tersebut dengan
berusaha membuat beberapa demonstrasi pemasangan untuk perumahan, bangunan
pejabat dan komersil. (www.ptm.org.my) .

Bagaimana sistem/teknologi ini berfungsi? Kepada yang berminat silalah ke
http://www.goingsolar.co.uk/sect1/subsect2/page1/ untuk mendapatkan maklumat.

Adakah TNB akan membuat pemasangan ini? Difahamkan pihak TNB tidak akan
menanggung kos pemasangan. Terpulang kepada mereka-mereka yang ingin
menggunakan sistem tersebut. Walaubagaimana pun difahamkan bahawa, pihak TNB
bersetuju untuk membenarkan pemasangan ke grid TNB asalkan kesemua aspek
keselamatan dan ciri-ciri janaan adalah sama dengan sistem TNB.

Mengenai R&D untuk memajukan sektor pemotoran yang berkaitan renewable energy,
memang sudah ada malah tengah rancak sekarang ini. Usaha yang dijalankan oleh
PORIM dahulu telahpun di teruskan oleh sebilangan penyelidik samada agensi
kerajaan atau pun bebas. Kalau anda pernah dengar bahan additive yang didakwa
boleh mengurangkan kos bahanapi, yang dipasarkan sejak beberapa tahun dulu, ia
merupakan bahan hasil daripada minyak kelapa sawit. Beberapa ciptaan anak
Malaysia ini telah mendapat pengiktirafan di peringkata antarabangsa/Geneva,
etc. Ini yang dinamakan BIOFUEL.

Sejak krisis tenaga di banyak negara pengimport menggunakan teknologi ini. Cuma
bezanya mereka menggunakan kacang soya dan jagung. DiMalaysia ianya tidak
mendapat sambutan kerana harga biofuel ini lebih tinggi daripada diesel
petroleum (yang disubsidikan). Tetapi, sejak akhir-akhir ini, terdapat
permintaan yang menggalakkan dari negara-negara asing untuk membeli biofuel
kita. Trend menggunakan biofuel ini makin menjadi dikalangan negara pengimport
minyak dan sebagai alternatif kepada penggunaan teknologi nuklear.

Negara kitapun baru sahaja melancarkan Dasar Biofuel Negara. Sekiranya semua
berjalan lancar, industri kelapa sawit negara akan menjadi lebih maju dan
dijangka memberi peluangyang baik kepada negara dan juga para peladang dan
mereka yang bekerja di sektor ini. Sekiranya ini berlaku sekurang-kurangnya
negara kita akan mempunyai sumber tenaga dan pendapatan yang "sustainable" yang
boleh mengantikan pergantungan kepada sumber petroleum, - Energy security. Kita
bernasib baik sebab daripada kajian yang dilakukan, kelapa sawit mempunyai
kadar pengeluaran liter-biofuel per hektar tanah yang lebih tinggi daripada
kacang soya dan jagung (dengar kata 4 kali lebih produktif). Sebab itu para
pengusaha kacang soya di negara barat makin dengki dengan industri kelapa
sawit. Kalau dulu mereka memfitnah minyak kelapa sawit berkolestrol tinggi
tetapi selepas sedekad tohmahan mereka dipatahkan kerana para penyelidik di
PORIM dan agensi yang lain (malah penyelidik bebas luar asing) membuktikan
minyak kelapa sawit adalah bebas kolestrol. Tetapi satu lagi taktik / tohmahan
terbaru ialah, mengatakan industri kelapa sawit telah menyebabkan populasi
orang utan pupus. Walau apa pun tohmahan mereka kesemua itu ditepis mudah oleh
mereka yang terlibat langsung dalam sektor kelapa sawit dan pusat konservasi
Urangutan.

asetip